Koplampen

  • Maikel

    Het is al weer lang geleden dat ik gebruik maakte van het forum. Ik heb een Stage one uit 1980. Ik ben geen doorgewinterde techneut, maar krijg een hoop dingen zelf gedaan. 

    Zou iemand mij alvast in de, hopelijk, goede richting kunnen helpen met mijn koplampen (schakelaar)?

    De koplampen doen het sinds een paar dagen niet meer (hebben het nog wel even gedaan en toen weer niet) en gisteren deed ook het groot licht, d.w.z. wel als ik hem naar voren zet (vast) maar niet als ik hem terug haal, het niet meer. Dus de lampen werken wel.

    Waar zou ik mee kunnen beginnen met zoeken naar het probleem?

    Ik hoor het graag, alvast bedankt.

    Maikel

  • Maikel

    Dank je Peter,

    Ik zal daar eens gaan beginnen. In tegenstelling tot de 110's of defenders zit de schakelaar niet aan het stuur, maar op het dashboard, het is een series 3. ZIjn die Zweedse schakelaars ook voor series te gebruiken of is dat expliciet voor de defenders? 

  • Maikel

    Vorig weekend heb ik hulpgehad van een maatje. Het probleem zat hem in de knipperlichtschakelaar/grootlicht. Daar bleef waarschijnlijk wat hangen waardoor het normale licht niet werkte. Voorlopig is er iig weer licht.

  • Eli

    Beste Maikel, Dat heb ik ook ooit gehad. Het kwam doordat het kunststof van de schakelaar door de hitte was gesmolten en een vliesdun laagje over het contactje had gevormd. Dat was met een spuitje WD 40 eenvoudig opgelost, maar ik heb toch maar relais ingebouwd om de stroom over de schakelaar te verminderen en dat probleem voor de toekomst te elimineren.

    Groeten, Eli

  • Maikel

    Dank je Eli,

    Ik heb een nieuwe arm binnen, maar dat ik neem je idee mee om een relais in te bouwen.

    Groet, Maikel