ontsteking's tandwiel slijt sneller dan gewoon 3.5 v8

  • marco V8 109

    hallo allemaal ik heb mijn v8 motor zelf gereviseerd .

    nu heb ik het probleem dat mijn ontsteking's tandwiel voor de tweede keer kompleet weg slijt.

    deze tand wielen zijn nieuw en komen bij padock weg.

    kan het zijn dat deze tandwielen van een zachtere materiaal zijn dan normaal?

    of heb ik een ander probleem bv nokkenas aan de wandel.

    of iets anders ik weet het even niet meer vandaar deze vraag.

    ik hoor het graag 

    groeten marco

    https://youtu.be/o7Dyd0T-hdI?t=46

  • marco V8 109

    link werkt niet 

    kijk maar op youtube onder 

    laro tandwiel staat een filmpje

  • marco V8 109

    met het wandelen bedoel je dan dat het ontstekings tijdstip 8 graden voor ineens verspringt naar 15 graden na ontsteking?

    dat is bij mij dus wel het geval ik stel hem af met de lamp op 8 graden voor loopt dan redelijk ik geef dan gas en dan staat hij ineens na te ontsteken toen heb ik de ontsteking er uitgehaald en zag dat hij voor de tweede keer weer aan het verslijten is eerst dacht ik dat het kwam van een lage olie druk maar die is nu bij een warme motor 2 bar stationar en 5 bar op toeren.

    het tand wieltje van de ontsteking zelf zit goed in de olie dus dat lijkt mij nu wel goed.

     

  • marco V8 109

    Zal het niet de kwaliteit van het tandwiel zijn?maar ga zeker nog eventjes een wat dikkere pakking tussen de oliepomp doen en de ontsteking na kijken

  • marco V8 109

    hallo kan het ook zijn dat mijn nokkenas ook aan de wandel gaat bv naar voren?

    ik denk dit omdat mijn ontstekings tijdstip telkens verandert.

    maar nu heb ik mijn nokkenas ook vervangen en na gemeten met de oude ook daar zat geen verschil in en heb hem op de zelfde manier terug geplaatst.kan de nokkenas eigelijk wel aan de wandel of sluit je hem wel op.

    stel dat als de nokkenas wel gaat wandelen verandert je tijdstip van de ontsteking en krijgt het tandwiel meer druk op zich.

    dit zijn theorien maar het kan ik heb geen documentatie van de inbouw van de nokken as en kan ket ook niet echt vinden.

    dus als iemand er iets van heeft hoor ik het graag.

    groeten marco.

  • Henk

    Marco,het is inderdaad heel vreemd dat het ontstekings/oliepomp tandwiel op de nokkenas zo snel verslijt. Is het een origineel tandwiel of een aftermarket(immitatie)?  Wat voor een ontsteking heb je ? Is het een originele Lucas of misschien  een immitatie? Om je even een indruk te geven over de ‘'kwaliteit’' van immitatie tandwielen het volgende voorbeeld . .Ik heb ooit een (splinternieuwe) Lucas immitatie ontsteking  geprobeerd , maar deze heeft het ongeveer 200 KM uitgehouden omdat er een defect optrad .Ik heb er toen een ‘'primetool’' van gemaakt. Hiervoor moest ik het tandwieltje afdraaien op de draaibank . Het tandwieltje bleek zo zacht als boter . Een originele ontsteking herken je oa aan het plastic borgringetje waarmee het rotorasje op zijn plaats gehouden wordt. Een immitatie heeft hier een boutje . Nog even over je motor revisie ; Wat heb je precies gereviseerd dan ?  En de oliepomptandwielspeling  zul je dan ook nauwkeurig hebben opgemeten / gecontroleerd ? Je kunt hier  niet zomaar een dikkere pakking tussen zetten omdat je denkt dat de pomp zwaar loopt. De oliedruk kan hierdoor teruglopen .Over de nokkenas ;  De nieuwe  nokkenas kan niet gaan ‘'wandelen’'. Dit omdat je de beide tandwielen en de ketting vernieuwd hebt bij de revisie . Vr gr Henk B.

    Post is bewerkt op dec 16, 2016, 1:22 a.m. door HenkB.

  • marco V8 109

    de ontsteking heb ik er uit gehaald en inderdaad de 10 a 20 graden gaat erg stroef en schiet dan los dus die ga ik eerst smeren.

    het gaat wel om een lucas zonder contact punten.

  • marco V8 109

    de ontsteking is na gekeken en de schijf voor het doorgeven van de puls zat los de vier kunstof nokjes 

    waren af gebroken nu weer vast gelijmd en nu zorgen dat ik een andere krijg.

    hij loopt weer soepel en de 10 en 20 graden doet het weer goed en soepel.

    nu de pomp.:D 

  • marco V8 109

    ik had de pomp al gecontroleerd de tandwielen staken er ongeveer 0.05mm boven uit.

    de pakking is 0.2 dik als je hem aandraaid zal het ongeveer een 0.1mm ruimte moeten zijn naar mijn idee.

    ik weet niet precies hoe ik mijn pomp kan testen of hij te zwaar of te licht draait ook wil ik de overdruk ventiel graag controleren maar weet ook niet hoe ik dat moet doen.

    de enige manier om te zien of de pomp goed werkt is als ik er een dop12 met een verleng stuk op zet en dan de boormachine er op en de draairichting de goeie kant op laat draaien ik draai de tuimelaars los en er komt dan olie onder de tuimelaars weg behoorlijk veel vind ik zelf naarmate je de boormachine hoger in toeren doet gaat de weerstand ook omhoog.

  • marco V8 109

    Nee als de tandwielen minder dan 0.05mm er boven uit steken dan is het een afkeur moet net anders om toch bedankt