Versnellingsbak of koppeling?

  • suzanne

    109 stawag serie 3 Hallo, ik heb kort geleden mijn olie reservoir van mijn koppeling vervangen omdat hij op mijn schoen lekte en nu 2 weken later hoor ik een ijzer op ijzer geluid bij mijn versnellingsbak bak, zou dat mijn druk groep kunnen zijn? Of mijn koppeling omdat deze tijdje met wat minder olie moest doen, of misschien toch de versnellingsbak bak, heeft iemand hier ervaring mee?. Alvast bedankt. Joop

  • suzanne

    Landrover serie 3 109 

  • piet_g.

    het metalen geluid, is dat alleen wanneer je koppeld (dus tijdens het opkomen van het pedaal)? of is het constant? dus wanneer de auto rijd? of is het alleen wanneer je gasgeeft (en zo ja, blijft het dan ook wanneer je ontkoppeld en dan gas geeft).

    bij het eerste (dus het koppelen en ontkoppelen) zou ik idd ook denken dat je koppelingsplaten weg zijn. dan zou ik niet te lang wachten omdat je dan groeven in je vliegwiel aan het trekken bent. drukgroep is niet zo erg, want die is makkelijk te vervangen (als je niet weet hoe oud die is, dan zou ik hem zowiezo vervangen net als de andere slijtonderdelen daar (eigenlijk gewoon alle onderdelen :P). kost niet zo gek veel als het toch open ligt.

    wanneer het geluid blijft wanneer je wel of niet ontkoppeld rijd, dan ga ik je versnellingsbak ook verdenken. en dan kan het een hoop zijn. zowiezo is het het waard om te kijken of je hoofd en tussenbak voldoende olie hebben, maar de versnellingsbak heeft een hoop lagers, slijtbussen en tandwielen.

    wanneer het geluid vooral met het gas geven is en het blijft harder piepen als je ontkoppeld en gas geeft (hoef je dus niet eens voor te rijden) dan kan het ook wel eens de lagers van de motor zijn. of het is omdat het vliegwiel lichtjes tegen je koppelingsplaat blijft schaven.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • suzanne

    Hij koppelt wel alleen helemaal onderin ik moet hem dus flink intrappen, als hij stationair draait hoor ik het heftig als ik mijn koppeling in trap gaat het ijzer op ijzer geluid weg maar er blijft een gaar geluid op de achter grond, verder rijd en schakelde hij prima,  ik ga van middag ff met stetiscoop onder mijn auto liggen , bedankt voor de tips mannen.

  • Ben

    Is je koppeling wel goed ontlucht?

    als dat niet het geval is, kan het zijn dat je pedaal helemaal op de grond pas ontkoppeld.

    Anders zou ik gewoon de boel vervangen, koppelingsplaat, drukgroep en druklager, dan heb je alles weer als nieuw.

  • piet_g.

    Ik zat ook al aan het ontluchten te denken. dat is idd een van de meest voorkomende redenen waarom dat je pedaal zo diep pas ontkoppeld. een andere kan zijn omdat je hoofd of je hulp cilinder lek zijn. 

    als het geluid stationair aanwezig is en redelijk weg gaat wanneer je de koppeling in drukt, dan zou ik ook gaan kijken naar je lager van je ingaande pinion van je versnellingsbak. of je lagers van je layshaft.

    normaals, voor je alles open trekt, misschien ook even goed om te controleren of voldoende olie in je bak hebt zitten. dat kan namelijk er ook voor zorgen dat alles gaat piepen. maar goed, dat lost niet je koppelingspedaal op.

    maar ben het wel met ben eens, bak er onder uit en alles van de koppeling vervangen. handig om dan ook misschien je koppelings cilinders (hoofd en hulp) te vervangen als je het probleem van het ontkoppelen blijft.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • suzanne

    Ik heb mijn hoofd cilinder en hulpcilinder vervangen, ik ben bang dat ik de koppeling moet vervangen

    en als ik dan toch bezig ben vervang ik de rest ook, iedereen bedankt voor de reacties,

    groetjes Joop,

  • piet_g.

    stomme vraag, maar heb je de hulp ciinder ook goed gemonteerd? met de ontluchtingsnippel aan de bovenkant?

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • GatheR RoveR

    piet_g.

    stomme vraag, maar heb je de hulp ciinder ook goed gemonteerd? met de ontluchtingsnippel aan de bovenkant?

    Nee jôh, aan de onderkant, kan je er beter bij ||| 

    Helaas zat dat bij mijn auto echt zo, PO had zeker een luchtmagneet :'D 

    Slowly,slowly no need to rush as I am in front of you

  • piet_g.

    ja bij mij ook, vandaar dat ik het vraag :D en de vorige eigenaar kreeg de koppeling maar niet werkend.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)