disco1 remmen vragen

  • -sjeroens-

    Weet iemand het verschil tussen de hoofdremcilinder van een disco1 met abs (stc1284) en zonder abs (stc1285)?

    En wat is precies de functie van het Pressure Reducing Valve  (anr3194)? Met name het verschil tussen een shuttle valve zoals die gemonteerd is bij een s3 of een 101.

    Jullie begrijpen het al, ik ben weer dingen aan het uitzoeken om mijn 101 nog beter te laten remmen (na montage schijfremmen)

    Jeroen

    always fun to sleep in a 101
  • piet_g.

    betekend dat dan dat een pressure reducing valve een single line systeem heeft om de druk te verdelen? of word ook daar iets met een plunjer gedaan om de leidingen te nijpen waar voldoende druk is?

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • -sjeroens-

    hier een overzicht van een non-abs systeem van een disco1.

     

    always fun to sleep in a 101
  • piet_g.

    ahh zo zit dat. dank voor de uitleg.. en main is dan achter en secondairy is dan voor? gezien de manier van tekenen en de gedeelde lijn naar twee remcylnders.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • -sjeroens-

    Ik heb vandaag ontdekt dat uit de hoofdremcilinder van een 200tdi er 4 leidingen komen. Bovenstaand plaatje is van een 300tdi en komen uit de hoofdremcilinder 2 leidingen.

    Daar zit verschil in.

    Ik zal jullie een klein beetje meenemen in de complexiteit van mijn zoektocht:

    Omdat ik van het gekloot met de remtrommels (en ontluchten) af wil zijn ben ik bezig met het bestellen van een schijfremconversie (al 3 maanden, engelsen zijn niet zo snel). Die zijn gebouwd op de vloeistofverplaatsing van een orginele 101 remcilinder.

    Omdat ik de bekrachtiging nog beter wil maken (heeft de 3500kg wegende ambu wel nodig) heb ik de keuze uit een remservo van een vroege 110 (heb ik liggen) waar de 101remcilinder op past.

    Een betere keuze voor de remservo is die van een disco1, die heeft een dubbel membraam. Er is iemand die daarop een 101 cilinder passend gemaakt heeft, je moet o.a  de stift langer maken, wat niet mijn voorkeur heeft. Dus ik dacht te gaan kijken of de disco1 300tdi non abs hoofdremcilinder past en voldoende remvloeistof verplaatsing heeft. maar de binnenmaten daarvan + slag kan ik nergens terug vinden.

    Blijft nog steeds de vraag hoe de Pressure Reducing valve precies werkt en of ik de shuttle valve kan laten zitten. Bij de 101 zit achter een apportioning valve die ik weg wil halen omdat het gewicht achter altijd hetzelfde is.

    Voor degene die vraagtekens krijgen: Ja ik wil het graag veilig houden :)

    Jeroen

     

    always fun to sleep in a 101
  • -sjeroens-

    Harm,

    Dank je voor de uitgebreide uitleg.Hier heb ik wat aan.

    Ik wil de remkarakterestiek zoveel mogenlijk orgineel houden.

    Wellicht een kleine aanvulling op jouw verhaal: de Apportion valve bij een 101 is een lastafhankelijke remdrukbegrenzer. Omdat alle 101 oorspronkelijk als gs (softtop) zijn gebouwd om kanonnen te tekken en materiaal te verplaatsen (1 tonne) zit er die lastafhankelijke remdrukbegrenzer op. Dit ivm verschillende  te vervoeren gewichten. dit sluit aan bij jouw verhaal.

    In de jaren 80 zijn de ambulance body's erop gezet. Daardoor is het te vervoeren gewicht wat constanter geworden, zeker na ombouw ambu.

    Veel ambu rijders halen hem weg

    Die lastafhankelijke remdrukbegrenzer wil ik weglaten omdat 1) ik twijfels heb over de conditie ervan, 2) constante gewicht.

    Ik kan je niet helemaal volgen over “Tijdens het rijden wisselt de belasting voortdurend”

    En ja het is leuk om op sneeuw het de handrem te spelen, (niet met de 101)

    De aanpassing waar ik naar zit te kijken zit meer in de remservo en eventueel hoofdremcilinder. De schijfremconversie heeeft zeus al voor mij uitgedokterd.

    Jeroen

     

    always fun to sleep in a 101
  • -sjeroens-

    Oke,

    Thanks. Het geeft weer wat stof over na te denken.

    J.

    always fun to sleep in a 101
  • -sjeroens-

    G-J,

    neem anders toch even contact op met Zeus.. hahaha ik ben al sinds 1 september bezig.

    mailen sporadisch terug, zonder echt inhoudelijk op mijn vragen in te gaan, als ik bel is de verkoop er niet, en terugbellen doen ze ook niet…

    Volgens mij ben ik sneller als ik er langs rij :)

    J.

    always fun to sleep in a 101
  • piet_g.

    Wel op tijd gaan remmen anders schiet je er langs :P

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)