bout afgebroken van waterpomp 2.5NA

  • piet_g.

    Ik dacht vanavond even mijn waterpomp te vervangen. de oude was flink aan het roesten en ik had al weer even een nieuwe liggen. dus lekker begonnen en op zich ging alles goed, tot de laatste bout. een aantal bouten zat best vast, zo te zien een beetje roest vorming en wat zetten in het blok. ze wilden uiteindelijk er uit draaien, alleen een van de lange bouten brak natuurlijk af. precies een van de bouten die door de waterpomp in het onderblok zit. 

    De vraag is nu, wat is wijsheid.

    - kan ik die bout gewoon opboren zonder de achterplaat van de waterpomp weg te halen?

    - moet ik die plaat wel weg halen, om bij het onderblok te komen? iets wat betekend dat ik mijn kruk as poelie, al mijn timing gears en mijn distriebutiepomp moet verwijderen..

    - kan ik het gewoon laten en die bout er uit laten en dan met vloeibare pakking alles dicht maken. of is dat wachten op de eerste lekkages wanneer er druk op het systeem staat? aangezien die bout twee casings tegen het onderblok aan trekt.

    eerlijk is eerlijk, ik zit er niet helemaal op te wachten om alles van het onderblok af te halen. zeker niet omdat de laro in de achtertuin staat en dat het moeilijk te zien is met het feit dat het vroeg donker is.

    ik hoor het graag van jullie. hier onderder trouwens een foto van hoe kort de bout geworden is..

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • piet_g.

    Over het algemeen wil ik dat ook. de bouten zitten er niet voor niks in als het goed is.plus heb ook geen zin op lekkages.

    nadeel is dan wel dat ik de bout uit moet gaan boren. en de vraag is of ik daarbij de originele draad kan behouden of dat ik hem op moet boren naar een grotere maat. ik weet namelijk ook dat die tools om de bouten er uit te draaien die vast zitten leuk zijn, maar als die afbreekt, dan heb je echt een probleem omdat die nog veel harder zijn. dus die krijg je (bijna) niet uitgeboord.

    maar goed, als ik dan netjes voor uitboren ga, dan heb ik volgens mij ook geen andere keuze dan echt alles te verwijderen om bij de bout te kunnen en alles dan schoon te maken en de draad opnieuw te tappen of niet?

    punt is wel dat die bout ook nog vast zit, dus moet ik dan alles een beetje warm stoken om die bout weer los te kijken? 

    en minstens in de kruipolie zetten..

    en hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? bouten insmeren met kopervet? of zitten ze dan niet meer vast genoeg?

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • kede

    Je kunt ook proberen om er bijvoorbeeld m6 in te tappen, dan moet niet alles er uit geboord worden en heb je wat speling met het boren. Pak dan een m6 boutje met een hogere treksterkte.

    Grt kede

    Groet, kede.

    https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8

    https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9

  • piet_g.

    Dank voor alle tips.. ik heb de knoop inmiddels door gehakt. ik ga het gelijk goed oplossen, dus distriebutie huis er af en dan eens kijken hoe die bout er uit ziet. ik heb al een tentje om de laro gebouwd om droog te kunnen staan en meer licht te hebben (kan nu een goede lamp boven mijn hoofd monteren). even nog wachten op de dop die ik nodig heb om de krukas poelie los te kunnen draaien en dan gaan we er voor.

    ik moet helaas wel minimaal de riem er af halen omdat de spanning van een 2.5 NA op de achterplaat van het huis zit, en die moet ook aan de kant om bij de bout te kunnen.

    zover ik kan zien horen de pomp en de behuizing wel bij elkaar. ik heb er 7 bouten uit gedraaid namelijk.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)