Automaat schakelt niet meer

  • B

    Toen ik vanmorgen met mijn Range Rover naar het werk wilde rijden, merkte ik dat hij aan het eind van de straat flink toeren maakte maar niet doorschakelde (naar de derde versnelling). Heb toen een paar meter rustig laten rollen en pakte hij weer gewoon.

    Later, eenmaal op de snelweg, leek het net of hij uit de versnelling schoot. Daarna werd er niet meer geschakeld en heb ik de auto laten uitrollen op de vluchtstrook. Geen enkele versnellingpakte nog, bij gas geven in zijn D lopen toeren op, maar auto kwam niet van zijn plaats. Na even op de vluchtstrook te hebben gestaan met de motor uit kon ik mijn weg weer normaal vervolgen, tot een paar km later zich hetzelfde verhaal voordeed. Gelukkig was ik al bijna op mijn werk, dus weer even op de vluchtstrook gewacht en na een paar minuutjes haalde ik het tot mijn werk.

    Het gaat om een Range Rover Classic met 3.9 V8, ik weet niet precies welk type automaat (in ieder geval 3-traps: PRND321)

    Klinkt dit bij iemand bekend? Ik heb onlangs bij groot onderhoud de olie gepeild (koude motor stationair in neutraal) en was toen netjes op pijl, ik zal het zodadelijk als de motor is afgekoeld nog eens controleren. Kan oude olie ook de boosdoener zijn (zelf nog niet vervangen nl.)

    Groeten Bas

  • piet_g.

    bas, ik heb zelf geen automaat,  maar een paar extra vraagjes. 

    reed hij ook niet meer als je hem in een van de berg versnellingen zette? dus die 1,2 of 3. 

    van welk jaar is jouw RRC en zijn de bak en de motor nog origineel? dat helpt met het bepalen wat voor type bak jij hebt.

    bij het pijlen van de olie neem ik aan dat je de olie van de bak bedoeld of niet? omdat je aangeeft dat je weer gaat pijlen wanneer de motor afgekoeld is en niet de versnellingsbak ;).

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • B

    Dag Piet,

    ook in de berg versnellingen niets nee, ook even geschakeld tussen hoog/laag maar in lage gearing was het probleem ook aanwezig.

    Heb het inderdaad over de bakolie :) ga er voor het gemak een beetje van uit dat als het blok is afgekoeld, dat ook geld voor de bak.

    De RR is van 1983 en ik vermoed dat de boel nog origineel is

     

  • piet_g.

    dan zou ik bijna je (ehm hoe heet dat ding bij een automaat.. is een koppelings plaat / druk groep in een handbak) gaan verdenken dat die bij warmte te veel gaat slippen en daarvoor niet meer de automaatbak aan drijft. en dat het even stil staan dan voldoende is om alles weer een beetje af te laten koelen.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • frank

    Hoi,

    Origineel is hij niet, in 83 was er nog geen 3,9 en de automaat was de chrysler 3 traps (rdn21). Waarschijnlijk heb jij een 4 deurs body en aandrijflijn van ongeveer 1990 met de zf4hp22. Een mogelijkheid is dat er iets met je tussenbak of aandrijflijn is, bijvoorbeeld een gebroken steekas. Ik neem aan dat je geen difflock hebt. Anders wordt je automaat minder. ik zou je olie en filter wisselen en dan ook dmv spoelen ervoor zorgen dat alle olie vervangen wordt. Misschien helpt dit en anders vrees ik dat je op zoek moet naar een nieuwe bak.

    succes

  • B

    Bedankt voor de tips! Dinsdagmiddag onderweg naar huis geen problemen gehad. Ik zal eens beginnen met het laten spoelen van de bak, ik las al dat daarbij het filter ook mee gereinigd wordt dus dat zou het probleem kunnen verhelpen (als het inderdaad een verstopping is).

    Zal ook eens na gaan wat voor samenstelling ik dan precies heb, wel zo handig bij het bestellen van onderdelen

  • frank

    Hoi,

    jij hebt een zf bak, het laten spoelen is een goede maar wel dure optie, je kan hem ook zelf wisselen en daarbij ook zorgen dat je alle olie wisseld door de slang naar de koeler los te leggen en dan bij te vullen. Belangrijk is wel dat ten alle tijden je filter gewisseld wordt. 

    succes

  • B

    Inmiddels olie en filter vervangen, maar helaas was het geen oplossing.

    Onderin de oliepan zat veel troep, metaaldeeltjes waaronder 2 naaldjes van een lager. Ik ben dus bang dat ik mn bak mag laten vervangen/reviseren :(