massa schakelaar 24V in combinatie met lier

  • piet_g.

    ik ben alles een beetje gereed aan het maken om mijn lier dan toch (ding ligt al een paar jaar op zolder) in te gaan bouwen.

    Nu heb ik een 24V defensie laro met daarin een massa schakelaar. die wil ik graag behouden, want vind het een uitkomst dat ik de laro echt uit kan zetten wanneer ik hem niet gebruik.

    echter weet ik niet wat die massa schakelaar aan amperages kan hebben. ik weet dat de laro vroeger ook gebruikt werd voor radio aparatuur enzo en dat ook die draden via de massa schakelaar liepen. zou dat betekenen dat ik mijn schakelaar kan behouden in de huidige opzet? De lier gaat volgens de specificaities max 230A trekken.

    zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? alvast dank.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • Westfries.

    Ik neem aan dat het zo iets is dan si hij volgens de webside niet sterk genoeg 150A cont 

     

    Hier een likje naar de site 

    http://www.rdae.nl/500006-hs-schakelaar.html

     

    Driving my landy is just a other day in ……..

  • piet_g.

    het is idd zoiets, maar niet die. de hendel van de schakelaar kan er namelijk niet af. plus die schakelaars zijn er van een paar amp tot 500 - 600 amp. dus vandaar mijn vraag of er mensen zijn die een defensie laro hebben met een lier en hoe die dat opgelost hebben.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • piet_g.

    ok begrijp ik, het is ook een mogenlijkheid om de plus te schakelen.

    maar in het geval van defensie wagens is het een originele massa schakelaar. hij schakeld dan ook de massa omdat de plus bij een defensie voortuig onder de motorkap vertakt word. daar zit een zekering houder voor de kabels welke naar de bak liepen waar de aansluitingen voor de radio zaten. ook deze massa liep via het chassis weer terug waardoor ook deze dus met dezelfde massa schakelaar in een keer uit ging.

    voordeel van de massa schakelaar (in de huidige opstelling)  en ook zoals ik hem bij een verandering zou willen hebben is dat ik in geval van nood de laro met een schakelaar uit kan zetten. die schakelaar zit goed bereikbaar en met een kleine tik schiet tie ook uit. Daarom zie ik in mijn geval twee opties. ofwel de massa schakelaar schakeld daadwerkelijk de stroom zoals hij dat op dit moment al doet (maar dan moet ik wel zeker weten dat hij de amperages van de lier kan hebben. vandaar dat ik daar even wat ervaringen over vraag). of ik ga de massa schakelaar gebruiken om een zwaar relais te schakelen wat de functie van de massa schakelaar over neemt.

    de plus van de lier zal zoewiezo los geschakeld worden zodat ik deze uit kan zetten wanneer ik hem niet gebruik. deze schakelaar komt ook goed bereikbaar te zitten bij de bestuurder, dus ook die kan los van de auto met een makkelijke handeling uitgezet worden.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • piet_g.

    JanTd5.

    Bij een lier trek je ook de massa kabel van de lier naar de accu toe. Dus dan bypass je de massa schakelaar. Wel is verstandig om een massa sleutel tussen de plus van de lier te monteren zodat je de lier ten alle tijden kunt stop zetten als er iets gebeurt bv hij blijft draaien terwijl jij stop wilt.

    Groet Jan

    dat de eerste keer dat ik daarvan hoor eigenlijk. had even gekeken, maar zag daar ook geen aansluiting voor zitten op mijn lier. of ik had er over gekeken. maar goed, die hoeft niet om de massa schakelaar heen. dat is ook maar net waar ik die dan weer aansluit. maar vind het wel een goed punt omdat mijn accu's in de achterbak staan en dat zou de weerstand dan wel verminderen bij de amperages van de lier. maar dan zou ik hem als nog op mijn massa schakelaar zetten. ofwel op de schakelaar zelf ofwel op dat relais wat ik noemde.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • piet_g.

    de accu dichter bij de lier gaat helaas niet lukken. het is een 24V laro er de accu's (twee maal 100AH) staan net achter de voorstoelen. dat is het dichtstbijzijnde dat ze kunnen komen. daarom ga ik we wel op letten dat ik goede kabels steek welke op de amperage niet te veel spanningsverlies hebben op de lengte.

    ik ben het met je eens dat er de nodige zekerheden moeten zitten naar de lier om deze uit te kunnen zetten. en idd die open polen is ruk. in mijn geval zal het lier relais ook bij de accu in de bak zitten, dus de lier schakelen kan alleen als je in de laro bent geraakt en niet op de voorkant. ook de aansluiting voor de afstand bediening zal in de laro zitten (in het dashboad bij de deur). dus langs die kant probeer ik in ieder geval te voorkomen dat men te gemakkelijk mijn lier op een normale manier kan schakelen. (plus met de 24V zijn er niet veel mensen die echt kunnen rotzooien met de gebruikelijke 12V).

    punt waar ik gewoon steeds mee zit is dat zelfs met een aparte massa kabel, de gehele lier is een groot massa punt. dat betekend dat er twee dingen kunnen gebeuren. als ik een aparte kabel steek en daar een apart relais tussen steek, dan komt als nog alle stroom over mijn massa schakelaar. aan de andere kant als het relais niet uit gaat, betekend dat dat alle stroom via de lier naar de massa gaat. verder als ik op de massa van de lier geen onderbreker steek, dan kan alle massa dus via de lier om de massa schakelaar heen waarmee ik die schakelaar bypass.

    zekker voor de massa zit ik niet te wachten op meerdere relais die paralel moeten werken. dat maakt de kans op fouten bij een faalend relais alleen maar groter. ik zit ook niet te wachten op manuele stappen op mijn massa (buiten de schakelaar die er al zit), want dat maakt de kans op het vergeten van een stap ook zeer aanwezig waardoor je dan ook kabels of schakelaars kapot gaat door de grote amperages. vandaag echt de vraag nog hoeveel mijn massa schakelaar aan kan. als dit een dikke 300 - 400A is dan zit ik wel goed. want dan heb ik met de 230A van de lier een mooie marge. als het minder is dan moet ik echt op zoek naar dat massa relais dat het nodige gaat schakelen daar.

    als ik naar mijn schakeling kijk, heb ik voor de plus van de lier voldoende beveiligingen aangebracht om hem in geval van problemen uit te krijgen. ofwel de plus er af en als dat niet werkt de massa van heel de laro uit. dan valt alles echt uit. wel goed punt over de eventuele zekering voor de lier. die zou in ieder geval bij kortstuiging mijn accu's moeten beschermen. ik zou eventueel als extra beveiliging nog een manuele schakelaar voor de lier kunnen zetten, maar dat zou dan echt een schakelaar zijn die puur en alleen is om in geval van nood de plus er af te halen, omdat ik dat doorgaans met een relais ga doen.

    wel bedankt voor de tips op dit gebied en die neem ik ook zeker mee in de bekabeling van alles.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • piet_g.

    dat is mijn punt ook. ik heb gisteren avond nog eens op zolder de lier er bij gezocht. en ik zie dat ik in ieder geval een bout aan de onderkant van de lier over het hoofd gezien heb. dat is mijn massa punt voor de lier en daar kan ik netjes een kabel op monteren straks. echter bevestigde meten nog steeds dat heel de lier een massa punt is. en dat dus alle punten waar deze in contact komt met het chassis, dat daarmee deze ook een onderdeel van de massa gaat worden.

    mits ik een manier vind om de lier te issoleren bij het monteren om dit alles te voorkomen. en simpel op een isolatie matje zetten of wat teflon dingen is niet voldoende, want de bout zit ook door de lier en de bevestigingsplaat straks. dus dat is ook een geleider.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • piet_g.

    ja over die plus, daar heb ik er ook twee van ;). eentje voor de 24V dynamo en eentje voor de 12V dynamo ;). dus daar moet ik dan ook weer met een relais gaan werken om een van de twee uit te schakelen. this geen gemakkelijk schema die laro van mij :P.

    mijn lier heeft 4 aansluitingen. drie op de bovenkant en 1 op de onderkant. die aan de onderkant is voor de massa kabel. die aan de bovenkant komen alle drie van het lier relais af en zijn alle drie voor in en uit draaien. ik gok dat een van de twee voor de rotor is en de andere voor de spoelen aan de buitenkant zijn. anders kan ik de drie kabels ook niet verklaren.

    dit is de spec sheet van de lier. ik heb de Delta DV-9000 24V

    http://www.winchdirect.co.uk/dv-9000.htm

    en dit is de installatie manual met op pagina 2 het aansluitschema

    http://www.raptor4x4.it/851888%20DV-9000.pdf

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • piet_g.

    De reden dat ik met de uitleg van de dynamos kwam was omdat vincent zei ‘=14pxEn doe dan gewoon die schakelaar in de plus… ’. als ik echt de plus uit wil zetten bij mijn laro moet ik dat al met twee schakelaars doen omdat ik twee maal een plus heb (en drie accu's. twee voor 24V en 1 voor 12V). en dan heb ik het over het compleet stroomloos maken van de laro. niet alleen de lier.

    die aparte schakelaar in de plus om je lier helemaal uit te kunnen zetten (zeker in geval van nood) begrijp ik wel.

    punt is en blijft. met de uitleg die jij geeft is de kans op fouten gewoon zeer groot als ik de lier niet volledig geissoleerd krijg van het chassis. en ik heb gemeten, de lier is van zichzelf niet geisoleerd. dus daar zit gewoon een massa punt. vergeet de massa schakelaar van de lier aan te zetten en je bakt mijn normale massa schakelaar op omdat alles dan toch via het chassis gaat lopen, vergeet die zelfde schakelaar uit te zetten en het chassis heeft dan via de lier schakelaar een massa om toch stroom te kunnen trekken. 

    de reden dat ik door de regel geen fan ben van te veel manuele handelingen is dat het dingen zijn die je kunt vergeten. geloof me, ik heb mijn accu's al een paar keer moeten laden omdat ik mijn massa schakelaar vergeten was en dat is met 24V dubbel de lol.. vandaar dat ik in de regel probeer maar een schakelaar te hebben (waar mogenlijk) en dan voor de noodgevallen een handmatige schakelaar in serie met het relais net als de bijbehorende zekering.

    kijk als ik er zeker van zou zijn dat mijn massa schakelaar die vanuit defensie in de auto zit het gewoon kan hebben wat betreft amperages, dan zie ik geen probleem, want dan trek ik gewoon een extra massa kabel naar die schakelaar vauit de lier zodat dat alles niet over het chassis hoeft te lopen. alleen ik heb op dit moment geen specificaties of ervaringen daarvan gezien. dus dat is een redelijke gok.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • piet_g.

    ok ik heb het opgelost en gemonteerd en heb toch wel het nodige advies meegenomen van hier.

    de lier word nu geschakeld met twee relais. eentje voor de plus en eentje voor de massa. naast deze relais lopen de plus en de massa ook nog door een zware schakelaar waarmee ik in geval van nood de lier helemaal mee kan uitzetten. de plus is nog eens netjes afgezekerd met een 300A zekering.

    in normaal opzicht zal ik de lier door middel van een schakelaar op het dashboard aan en uitzetten waarna ik zowel met de afstandbediening als met extra drukknoppen op het dashboard de lier kan bedienen. mocht ik dan toch vergeten om de lier uit te zetten voor ik de massa schakelaar uit zet, dan word ik gewaarschuuwd door een zoemertje dat af gaat wanneer het contact uit staat, maar er toch nog een massa aan staat. dus dan kan ik als nog de schakelaars uitzetten.

    Dank voor de input en het meedenken.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)