remmen

  • -sjeroens-

    Raar verhaal met de remmen 101. Hij remt niet.

    om een lang verhaal kort te maken (ben er al lang mee bezig)

    * Als ik de slangen afknijp heb ik meteen een hard pedaal.

    * Als ik remtrommels eraf haal en lijmklemmen op mij schoenen zet (dus remcilinders indruk) heb ik een hard pedaal.

    * Stel ik de remmen op (tot net slepend tegen trommel) dan moet ik 6 keer pompen en krijg ik een sponzig pedaal en nouwelijks vertraging.

    -Als ik achter afsluit en bovenstaande voor probeer remt ie wel maar veel te weinig

    - Als ik voor afsluit en achter probeer zeer weinig remdruk.

    Volgens mij is de shuttle valve goed (vorig jaar rubbers vervangen) en de apportening valve ook (geprobeerd met helemaal indraaien)

    * Voor heb ik een jaar geleden de remschoenen vervangen en axiaal gesteld. achter heb ik remschoenen, stelnokjes veren en cilinders vervangen. Remtrommels zijn uitgedraaid tot max. tolleratie, nieuwe remschoenen zijn iets dikker.

    Het komt er eigenlijk op neer dat bij alles wat ik doe er verslechtering op treed.

    Er zijn verschillende bedrijven mee bezig geweest o.a. Jansen te U. die kregen het ook niet voor elkaar.

    Dit houd in dat de remmen zo slecht werken dat ik al mij kampeerspullen in de c1 ga stoppen (ook een 101 volgens mij vrouw :D) en daarmee naar slovenie rij en na de vakantie weer verder ga. 

    Ik weet het echt niet meer, misschien hebben jullie de oplossing (alternatief is de staatsloterij winnen en een schijfremconversieset kopen a 2000 euro)

    Remmen lijken op die van een s3

    Alvast bedankt en een fijne vakantie

    Jeroen

     

    always fun to sleep in a 101
  • piet_g.

    kun je je remsschoenen wel zo stellen dat je je wiel helemaal niet meer kunt draaien?

    wat je zou kunnen proberen in het verhaal van de grote remschoenen is je schoenen wit krijgen, spel inkaar zetten en stellen.. en dan kijken waar het krijt is weggeslegen bij het remmen (of desnoods bij het met de hand draaien bij het stellen en dan zorgen dat je met de hand nog net het wiel rond kunt krijgen)

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • schroten#

    deWilde

    Omdat het systeem bij (lijm)klemmen wel op druk is en gezien de vervangen onderdelen denk ik dat er toch ergens bij de maatvoering wat veranderd is waardoor de schoenen niet ver genoeg naar buiten komen, misschien is vergelijken met de oude onderdelen nog mogelijk.

    En anders verplaats je misschien qua volume onvoldoende remvloeistof om voldoende uitslag te geven.

     

    Zat ook te denken aan een te kleine hoofdremcilinder? 

    Groet

    Hans

     

  • -sjeroens-

    de hoofdremcilinder is een s3, die dezelfde boring heeft als een 101, daar heeft ie het wel mee gedaan, al was dat met 2x pompen.

    De achtercilinders zijn dezelfde diameter.

    vijlen zou ik nog wel kunnen doen, volgens mij raakt hij niet het hele oppervlakte.

    Met op druk stellen bleef hij aanlopen en werd de trommel te warm.

    blijf input geven, ik kom er vast wel uit wat het is, thanks

    Jeroen

    always fun to sleep in a 101
  • piet_g.

    was die twee keer pompen in het verleden ook omdat je remschoenen niet helemaal top afgesteld stonden of was dat altijd?

    en wat gebeurd er bij het volgende. 

    haal je remtrommels er af en leg een spand om de schoenen ter grotte van de trommel. stel nu je stelnokken eens bij tot alles goed afgesteld staat (dus dat het een beetje de normale speling zou hebben om de schoenen tegen de trommel te drukken (in dit geval de band)). wat doet alles dan? heb je dan wel een hard of harder pedaal? op deze manier kun je een beetje kijken wat er gebeurd als het systeem werkelijk olie moet gaan verpompen.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • rob

    Kunnen je slangen niet opbollen door de druk die je op het pedaal zet? daar heb ik al eens verschillende verhalen over gehoord, verder zou ik ook eens kijken naar je rembooster……..mijn auto remde ook niet al te best en door het vervangen van zowel master( die was lek) en slave in combinatie met een nieuwe booster remde de auto zio goed dat je met je neus tegen de voorruit geplakt zit met goed doorremmen.

    Bananen zijn geel, komkommers recht
  • piet_g.

    die slangen is een goed punt.

     

    re rembooster lijkt me sterk. als die kapot is heb je toch nog steeds een hard pedaal alleen moet je er gewoon heel hard op trappen om het pedaal naar beneden te krijgen?

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • schroten#

    Slangen lijkt mij niet:

    “ * Als ik remtrommels eraf haal en lijmklemmen op mij schoenen zet (dus remcilinders indruk) heb ik een hard pedaal”

    groet

    Hans

  • -sjeroens-

    slangen zijn goed, zover ik kan inschatten. achter heb ik preventief vervangen. remschoenen (voor/achter) staan goed, dubbel gechecked. zijkant opschuren zou ik nog kunnen proberen.

    Met druk opspannen had ik 40% remkracht en na 3 keer pompen en voelde sponzig aan, als ik 2 tandjes terugzet dan dan was het weer helemaal niks.

    Ik heb eigenlijk al besloten dat ik niet meer wil gaan investeren in een systeem wat altijd voor problemen zorgt. (moeilijk ontluchten, scheef remmen, slecht af te stellen) en ga over stappen op schijfremmen rondom (hoewel ik denk dat de orginele setup het ook zou moeten doen).

    de zeus conversie is wel een financiele aderlating maar dan ben ik (hopenlijk) voorgoed van het rem gezeik af, loop daar al 8 jaar mee te kloten en heb al 3 keer ontzettend geluk gehad bij een noodsituatie (op een bruin streepje na ;) )

    bedankt voor het meedenken en de groeten vanuit slovenie (wat eigenlijk met de 101 gepland was).

    jeroen

     

    always fun to sleep in a 101
  • -sjeroens-

    de s3 cilinder heeft dezelfde boring als die van een 101 alleen de aansluitpunt achter is anders. zie ook hier http://101clubshop.org/epages/aa9751c0-3f5f-49f8-ab15-2c6a653fb141.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/aa9751c0-3f5f-49f8-ab15-2c6a653fb141/Categories/%22Braking%20system%22

    Met deze remcilinder heeft hij wel geremt.

    opbollende slangen zijn gechekt metzijn 2en. Ook bij jansen in udenhout kregen ze het niet voor elkaar.

    Ik kan gaan investeren in alles orgineel te maken (alle remcilinders vervangen door de orginele girling) of overstappen op een systeem wat het wel goed doet

    Ik denk persoonlijk dat het te maken heeft met de tollerantie radius in remschoenen/ tromels. en dan nog iets wat ik niet kan verklaren

    Hij duwt hem aan de bovenkant er tegen aan en raakt hem onder niet.

    Jeroen

     

    always fun to sleep in a 101