109 2.5 na harder laten rijden

  • Rene

    Hallo, Ik heb een 109 stawag landrover met een 2.5 NA diesel. De motor loopt perfect, en er zitten 7.50 (235/85/16) banden  onder. Nu loopt de auto met moeite 65 km per uur in de vier. net 80 maar dan rij je echt vol gas.. 

    De 88 van mijn zoon (2,25 benz met ook 235/85/16 banden) loopt rustig 90) 

    Nu heb ik nog een series 2 versnellingsbak liggen.. is het misschien mogenlijk d.m.v de tandwielverhoudingen te veranderen in de hulpversnellingsbak, dat de auto harder rijd? het is helaas niet mogelijk op een rrc dif in de achteras te bouwen omdat dit een andere as is dan in de 88..  Wie heeft er een idee? Groeten Rene

     

  • Rene

    Hallo, het nummer van de versnellingsbak die in de auto zit is: 94103883A , op een andere plaats nog 3103.. de motor heeft een prima koppel maar kan echt niet meer toeren maken bij 80 km per uur( heb al naar de regulator gekeken) het is ook net of je hem bijna opblaast als je 80 rijdt. gr Rene

  • Rene

    Dank voor je hulp. Ik zal eerst proberen uit te zoeken wat de overbrenging nu is. 100 zou mooi zijn, maar bij 80 is het op en draait de motor zoveel toeren, dat hij op ontploffen staat. Dan rest nog de laatste vraag hoe ik het kan oplossen als de verhouding niet goed mocht zijn.

  • Rene

    Hallo allen,

    Zojuist de rondgang gemeten. Het zal een standaard bak zijn, want ik kom uit op ongeveer 10 voor 12.

    ik ben op 12 uur begonnen, bak in zijn 4, achter van de grond.

    Groet Rene

    p.s. de series 2 bak die ik nog heb liggen maakt na meten hetzelfde rondje.

  • Rene

    Nu zitten er onder de landrover 24 splines assen en de achteras heeft geen wisselbare diff klok. (109 stawag) Nu wil ik met rrc diffs gaan rijden… kan ik hiervoor een 10 splines voor en achteras van een 88 gebruiken? of moet ik dan andere cardanassen laten maken? gr Rene

  • Rene

    Hallo allen,

    Gisteren hebben we een eind gereden. Constant rond de 80 km per uur. Ik moet eerlijk zeggen, dat je went aan de herrie en het toerental van de motor. Inderdaad is praten er dan niet meer bij, maar kan je wel van het uitzicht genieten. Er is niets geisoleerd in de auto en we hebben besloten dat daar de volgende investering naar toegaat. De rest laten we voorlopig zoals hij is. Dit is onze eerste landrover (diesel) en vergelijken deze dan ook met de laro van onze zoon een 88 op gas. Dat is wellicht niet helemaal terecht. Uiteindelijk blijft het een leuke hobby en leer je steeds weer bij. Nogmaals bedankt voor de input en bij een volgend vraagstuk kom ik graag weer terug.

    Groeten Rene