Nieuwe master cil. Koppeling

  • Redfox

    Hallo allemaal, gisteren de lekke master koppeling cil. Vervangen, ging eigenlijk best goed. Nu heb ik het geheel ontlucht, maar merk dat het pedaal heel licht gaat en de koppeling vrij laag zit. Ik kan gewoon rijden , maar de oude zag wat hoger en ging zwaarder , maar die lekte dan ook een beetje. Moet ik toch nog meer ontlucht ( heb redelijk gepompt en kwam straal olie uit beneden) of klopt dit met het plaatsen van een nieuwe cil.? Groet Barend 

    land rover 110 1984 met 200tdi RHD

  • Henk

    Hoe goed men het koppelingssysteem ook ontlucht denkt te hebben  ,soms (let op ik zeg soms!) ontlucht het koppelingssysteem ‘'zichzelf’'  nog  verder  de eerste 1 a 2 a 3 dagen. Na een dag of 2 gaat de koppeling dan ‘'beter aanvoelen ’' .Dit komt waarschijnlijk omdat hele kleine luchtbelletjes in de vloeistof nog naar boven komen . Wel even de afstelling in de gaten blijven houden de eerste tijd . Vr gr Henk B.

  • Henk

    Laat ik het dan anders stellen .Ik heb zelf nog nooit gehad bij een Series ,90/110 of Defender dat de koppeling na een vervanging van 1 van de cilinders of de slang/leidingen weer gelijk ‘'hetzelfde aanvoelde’' .Hier gaat een tijdje overheen,het komt vanzelf goed , mits men de juiste ontluchtingsmethode heeft gebruikt.Wat bij jou het geval is .Ik gebruikte ik mijn vorige antwoord het woord ‘'soms"  2 maal om reacties te voorkomen als ’'dat heb ik nou nooit ‘'  of ’'hoezo , het moet gelijk 100% goed zijn die koppeling'' . Ik zou zeggen , Redfox ga de wagen eerst een dag of 2 gebruiken , en dan lost het probleem zichzelf wel op .Zoniet dan kun je altijd nog de methode van Jos toepassen (alhoewel het nog iets eenvoudiger gaat) . Vr gr Henk B.

  • Redfox

    Beste mannen, bedankt voor de uitgebreide tips. Ik heb net de achterdemper van de uitlaat vervangen en moet de v snaar nog spannen, daarna ga ik een stukje rijden, kijken hoe de koppeling het dan doet , is het acceptabel laat ik het even zo en kijk hoe het zich ontwikkeld en kan ik ondertussen een spuit of oliekannetje regelen. 

  • Arthur

    Je kan ook voor een lompere oplossing gaan: doorpompen. Als je zorgt dat je wat meer DOT-4 voorhanden hebt, kun je gewoon even flink blijven bijvullen en doorpompen via de ontluchtingsnippel. Zo werken easybleeds ook.

  • Redfox

    Nogmaals bedankt allemaal, net een proefrit gemaakt, koppeling zit een beetje laag , maar doet het verder wel goed, alleen als je hem op laten komen pakt hij snel . Hij ontkoppeld wel volledig , kan makkelijk terug schakelen . Ik wacht het maar even af . De afstelling van de moeren heb ik over genomen van de oude cil. Dus staan inprincipe goed neem ik aan . 

  • Arthur

    Voor de afstelling van de moeren moet je eigenlijk de procedure uit het werkplaatshandboek opvolgen. Hierin wordt de pedaalhoogte exact omschreven en daarmee de instelling van de 2 moeren. Wellicht dat dat het snelle pakken is. Als het pedaal niet op de juiste hoogte staat, kan het zijn dat je niet voldoende slag maakt in de master. Je pedaal zou dan te laag zitten.

    Arthur

  • Redfox

    Ok, ga checken !

  • Arthur

    Volgens het werkplaatshandboek:

    The correct height for the clutch pedaI from the floor of the footwell, without a mat, to the lower edge of the pedal is 140 mm (5.5 in)

    Na afstellen mag je op je pedaal 6mm speling hebben.

    Arthur

  • Redfox

    Hoi Arthur , ja net in hayness gelezen , morgen ff checken