ontsteking's tandwiel kapot gelopen

  • marco V8 109

    hallo allemaal.

    vandaag voor de tweede keer is het tandwieltje van mijn ontsteking kapot gelopen.

    ik weet niet wat de oorzaak is maar heb een vermoeden.

    kan het zijn dat mijn oliepomp te zwaar loopt waar door mijn tanden af breken van de ontsteking.

    nu heb ik een oliepomp deksel van de 3,5 v8 vervangen voor een deksel van een 101 v8 met olie koel aansluitingen maar deze zijn nu dicht omdat ik geen oliekoeler heb.

    zit hier zoveel verschil in dat de pomp zoveel druk op bouwt waardoor hij te zwaar gaat draaien en de tanden laat breken?

    of zou er een ander probleem zijn hoor het graag.

    ik heb mijn 109 2.25 diesel omgebouwt naar een 3.5 v8 maar kom het een en ander tegen zo ook een aan drijf as die op en neer gaat en de oliefilter plat drukt vandaar de wissel.^^D 

  • Henk

    Of de welbekende immitatie V8  ontstekingen die momenteel overal verkocht worden.Deze hebben een niet gehard tandwiel.Ik heb er eentje verbouwd als priming tool. Het tandwiel moest ik daarvoor afdraaien op de draaibank,maar deze was zo zacht als boter. Vr gr Henk B.

  • marco V8 109

    kan het ook zo zijn dat de pakking mischien te dun is dat de tandwielen te gesloten in het huis zitten.

    de pakking die ik nu heb gebruikt is 0,1mm dik en ik heb er ook een gan 0,2 mm dik.

    als ik een dikkere pakking ga gebruiken zal de druk ook af nemen neem ik aan meer ruimte op de tandwielen of heeft dit geen invloed hier op.

  • Henk

    Je kunt de oliepomp draaien als je de ontsteking uitbouwd.Dan kun je voelen of hij te zwaar draait  . De dikte van de pakking heeft inderdaad invloed op de oliepomptandwielspeling . Maar dan mag nog het ontsteking tandwiel niet kapot gaan , hooguit breekt het lipje van de oliepompas of de tandwielen van de pomp gaan vreten in het huis( aan de bovenkant)  of onderste deksel.Dus misschien een slecht tandwiel , zoals Frans al aangaf of je hebt misschien toch een immitatie Lucas ontsteking ?? Vr gr Henk B.

  • marco V8 109

    ik heb er net een nieuwe set tandwielen in de pomp gezet en het tandwiel van de ontsteking was van een andere ontsteking verder draaide de pomp wel goed.maar kan de pomp ook teveel druk opbouwen dat hij zwaarder gaat lopen?

    en zit er verschil in een deksel voor een oliekoeler of zonder oliekoeler op de aansluiting na dan en moet ik deze dan ook met elkaar verbinden dat de olie wel via deze kanaalen kan stromen of bouwt hij druk op die hij niet kwijd kan.

    ik heb nu een tandwiel gekocht bij padock en een nieuwe tandwiel voor aan de nokkenas maar ik weet nog steeds niet waaron hij twee keeer is stuk gelopen.:( 

  • marco V8 109

    oke bedankt voor de tip 

    ik heb er nog een oliekoeler liggen van een series zal ik die er tussen zetten.

    maar het rare er van is dat als ik de pomp laat draaien met de aansluitingen dicht pompt hij het olie wel rond.

    ik heb de tuimelaars er af gehaald en de pomp laten draaien met een boormachine en er kwam wel voldoende olie door het kanaaltje onder de tuimelaar weg.

    als hij het niet kwijt kan zal hij daar toch ook geen olie door pompen?

    maar ga de koeler er zeker tussen zetten.

    kan ik het overdruk ventiel ook op een bepaalde manier controleren of deze goed is?

    groeten marco.

  • marco V8 109

    als het ventiel gewoon los zit is het dus goed en hoef ik mij daar dus niet te druk om maken:) 

  • marco V8 109

    vandaag de aansluitingen voor de oliekoeler voorzien van een nieuwe olie slang zonder koeler.

    nu wachten op paddock voor de tandwielen:D 

  • marco V8 109

    oke bedankt zal het morgen nog even beter bekijken maar dacht dat hij er wel goed er in zit maar ga toch even kijken.

    bedankt

     

  • marco V8 109

    =14pxpaddock….. dus immitatie?!

    hoe zo? wat is er mis mee dan?:(