Testen of een accu volledig wordt opgeladen tbv koelkast

  • Persepolis

    Hallo,

    Ik heb een Waeco coolfreeze in mijn auto op een tweede accu. (geschakeld met een Victron Cyrix)

    Na een dag zonder de accu rijdend bij te laten stopt deze eral mee.

    Dat is volgens mij een beetje snel met een accu van 54 Ah. (gemiddeld verbruik Waeco 0,75Ah)

    Nu kunnen er volgens mij een paar oorzaken zijn:

    - Dynamo laad niet goed bij. Ik meet 13,8V. Lijkt mij prima.

    - Accu defect. Nieuwe accu. Ik meet 12,8V lijkt mij ook goed

    - Koelkast defect. stopt bij 12,3V. Dat lijkt mij niet goed. Accu is nog niet leeg bij 12,3V. 

    Wie heeft er ook al eens met dit probleem gestoeid ?

    Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten met mijn beredenering.

    Hoe controller je of een accu volledig geladen is? spanningniveau?

    Ik hoop dat een beetje op weg geholpen kan worden?

    Groet

    Mario

     

    Defender 110 300TDT 1990

  • Persepolis

    Eric&Betty Boop

    Zorg er voor dat je goede verbinding hebt op de voeding van de koelkast.

    ​Waeco en Engel compressor koel kasten zijn daar erg gevoelig op.

    ​De opstartstroom is redelijk fors en als je dan al wat spanningsval hebt op een slechte stekker verbinding dan slaan ze af want dan komt de accu beveiliging er gelijk in. Been there, done that.

    Wat voor stekker gebruik je voor de voeding van de koelkast?

    He Eric,

    Ik gebruikt de mee geleverde male sigarette plug die is meegeleverde. Tussen de accu heb ik een 2,5 mm2 liggen met een female sigarette plug. Ik heb ze  met een tyrap in elkaar gedrukt.

    Groet

    Mario

     

     

    Defender 110 300TDT 1990

  • Persepolis

    sjeroens

    as een coolfreeze aanspringt trekt hij 5 A. meet dan is je spanning, (bij je stekker koelkist) ik geloof dat zijn laagspanningsbeveiliging op 10.4V (L) en 11.2V(H)  is.

    slechte bedrading/ contacten/ lange draad geven ook een spanningsval.

    Sccs,

    J

    He J,

    Ik meet dan 12,5V en zie hem dan afdalen naar 12,2V a 12,3V en dan plop uit

    Groet

    Mario

     

    Defender 110 300TDT 1990

  • Persepolis

    elheffe

    Hallo Mario,

    Een koelkast trekt best wel een hoop stroom, kijk inderdaad je bedrading na en zorg dat deze dik genoeg is.

    54 Ah accu is niet veel en is waarschijnlijk een startaccu. Deze zijn niet echt geschikt voor diepe ontlading maar juist om tijdens het starten veel stroom te leveren. weet niet waar je van daan komt en wat je budget is maar voor niet al te veel geld heb je een scheepsaccu zoals bijvoorbeeld deze

    http://www.awaccu.nl/hgr/013-bootaccu-scheepsaccu, geen reclame….

    Het verbaasd mij niks dat je accu vrij snel leeg is.

    De groeten,

    Michèl

    He Michel,

    Het is inderdaad niet veel, maar hij zou toch langer mee moeten gaan dan één dag, plus dat ik niet begrijp dat het bij zo,n 12,3V ophoudt.

    Ik ga kijken naar je link. Dank je

    Groet

    Mario

    Defender 110 300TDT 1990

  • Persepolis

    jamaar

    de lading van een accu kan niet gemeten worden met een voltmeter, op geen enkele manier

    de manier om het wel te weten is met een zuurweger, alleen zijn de accus tegenwoordig vaak helemaal gesloten

    een accu monitor kan redelijk inschatten hoe vol een accu is maar die zijn duur en je moet een ijkpunt hebben om van uit te gaan,

    oftewel zet je accu 24 uur op een goede lader en dan kan je er van uit gaan dat hij op minstens 90% zit

    voor 100% moet je over de gas spanning gaan en dat is niet verstandig.

    verder ben ik het met de andere eens, controleer je bedrading, ik heb zelf ook dat probleem met een waeco gehad en de kabels opnieuw moeten aansluiten, de sigareten plug er tussen uit gehaald

    He Jamaar,

    Ik heb de accu al eens goed opgeladen (plusminus 14 uur) en daarna zo,n 200km gereden. Leek mij voldoende.

    Ik ga de bedrading opnieuw aanbrengen. Ik krijg binnenkort een regelbare voeding te leen, zodat ik die schakelspanning van de Waeco ook kan controleren.

    Groet

    Mario

     

     

    Defender 110 300TDT 1990

  • Persepolis

    jamaar

    je moet eigenlijk direct op de printplaat in de koelkast meten als hij daar ook bij 12.3V afslaat hoop ik dat je nog garantie hebt.

    Nee geen garantie meer. 2 jaar geleden via marktplaats overgenomen. 1,5 geleden heeft hij het in Turkije prima gedaan.

    Ik probeer met die regelbarevoeding erachter te komen of de koelkast nog goed is. Tijdens het rijden doet hij het prima en daarna ook nog plusminus één dag

    Groet

    Mario

     

     

    Defender 110 300TDT 1990

  • Persepolis

    He Jeroen,

    Ik heb de koelkast vorig jaar op de 230V gehad. Ik zal het nog eens proberen. Ik wacht eerst even tot ik testen kan doen met de regelbare voeding.

    Het is inderdaad zo als ik de zekering (tussen accu en koelkast) er tussenuit haal en weer terug stop dat ie weer even gaat. (enne keer wel andere keer niet). Er zit nog één extra stekkerdoos op de accu. Wordt alleen gebruikt voor tablet of telefoon.

    Groet

    Mario

     

    Defender 110 300TDT 1990

  • Persepolis

    =13.3333330154419pxIk heb ook een antwoord van de distributeur gekregen

    Geachte heer Koks, 

    Wanneer u de CDF-25 op 12 volt gebruikt, kunt u het beste de onderspanningsuitschakeling op LOW zetten. Tevens is het van belang om de voedingskabels welke naar het stopcontact gaan waarin de CDF-25 in zit dik genoeg te hebben. Indien deze bekabeling te dun is schakelt de box uit op onderspanning omdat de weerstand in de kabel te hoog is en deze onvoldoende spanning krijgt om op te starten. Er is niets aan de hand met de koelbox. een overzicht met kabeldiktes voor de voedingskabels van het stopcontact vindt u in de bijlage. 

    Met vriendelijke groet,

    __________________________________________________

    Techniek Netherlands

    Dometic Benelux B.V.

    Ik hoop dat het lukt deze foto te laten zien?

    Groet

    Mario

     

    Defender 110 300TDT 1990

  • Persepolis

    He Jeroen,

    Als je op de foto klikt komt ie tevoorschijn.

    Succes

    Groet

    Mario

     

    Defender 110 300TDT 1990