Daktent op Disco II, tips? advies? waar? welke?

  • Bart van Dessel

    We hebben plannen om er ‘s wat vaker een weekendje tussenuit te piepen en heb m’n zinnen gezet op een daktent. Ik weet alleen absoluut niet wie hoe of wat. Past zo'n daktent op 2 allesdragers of moet ik een roofrack ervoor aanschaffen. Zijn er 4 persoons daktenten? Het liefst koop ik iets wat snel in- en uit te klappen is. Victor Leuning heeft een mooi Patriot roofrack te koop, maar ik wil ook een keer 3 MTB's op het dak zetten waar ik fietsendragers voor wil kopen. Wie kan me wat tips geven waar ik naar moet kijken?

  • neef Henk

    Ik heb zelf een Overcamp ( https://www.google.nl/search?q=overcamp+roof+tent&biw=1600&bih=783&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Ea7uVPx5wftSjpCC8AQ&ved=0CDAQsAQ ) gehad, toen ik hem kocht was dat ding al ruim 20 jaar en ik heb hem zelf ook nog eens 10 jaar gebruikt zonder problemen. Het had canvas doek wat ik prettig vind met het NL klimaat.

    Het opzetten was simpel, transportzeiltje eraf, trappetje eraan koppelen en hem openklappen, aan de binnenzijde 6 stokken uitschuiven en dat is het, 5 minuten werk :)

    Nadeel van een daktent is het gewicht, je haalt hem niet ff snel van je dak tenzij je een lift hebt hangen in je schuur.

    Groeten neef Henk

  • Carawagon

    Ik heb zelf een chinese overcamp imitatie van nog geen €300. poly cotton doek. tent zet in ongeveer 5 minuten op. standaard matras is ronduit naar, maar aangevuld met een luchtmatje of vervangen door een ikea schuimmatras geen probleem. de constructie is stevig genoeg en geeft veel ventilatie. je hebt ook het model dakkoffer dat rechtstandig omhoog veert, dat is nog sneller op te zetten, maar bij veel wind en zijwaartse regen lijken me die iets minder prettig. geen ervaring mee echter dus wellicht valt het reuze mee..

    Het openklapbare model daktent kun je gewoon op 2 dakdragers monteren en ook de richting waarin de daktent openklapt is aan te passen door de rails onderop de tent los te schroeven en 90 graden te draaien.. Ik heb ooit wel eens een 4 persoons model gezien maar weet zo even het merk niet meer. in essentie waren dit gewoon 2 losse tentframes met 1 cover, waarbij je dus 2x 2 persoons slaapruimte had. als je dak/dakrek lang genoeg is kun je natuurlijk altijd 2 tenten naast elkaar plaatsen.

    Persoonlijk vind ik de daktent heerlijk slapen vooral in de zomer, maar zodra er budget is word de daktent wel op een sankey (of soortgelijke trailer) gemonteerd. het is me namelijk al te vaak gebeurd dat we 's avonds toch nog even ergens naar een dorpje wouden of boodschappen moesten doen en de hele boel weer opgeklapt moest worden.

    succes met je zoektocht

  • Hybrid In France

    De Hannibal die wij hebben heeft jarenlang op verschillende auto's gezeten en leefde op 2 HD dakdragers van 1stFour die in de goot stonden met klemmen. Die van ons is een 160 cm versie met “ondertent” en voldoet uitstekend. Officieel een 4 persoons tent maar dan moet je wel goeie vrienden zijn.

    Sommige klanten hebben deze - de 2 mtrs. versie - en zijn daar met kinderen vaak erg blij mee.

    Gewicht is een factor maar op de Ninety & One-Ten heeft het nooit problemen gegeven tijdens de tochten.

    Voordat je besluit welke het wordt wel even kijken of je ladder lang genoeg is want de DII is redelijk hoog en de ten staat er boven…

    Huren is, zeker in het begin, een uitstekende optie want daktenten zijn niet voor iedereen het antwoord op onderweg slapen.

    Succes.

  • Persepolis

    He Bart,

    Plannen zijn mooi maar doe je het ook?

    Kan je niet beter naar een Camper uitkijken?

    zoiets

    Ik heb ook wel eens een aanhanger met 2 daktenten erop gezien.

    Ik heb zelf een Howling Moon. Heel tevreden met de kwaliteit

  • Bart van Dessel

    Zou ik ooit een camper kopen dan is het een VW T4/T5 synchro of zoiets, ik zie het nut niet in een Defender camper. We zijn niet van plan om met een camper de mount everest te beklimmen.

  • Bart van Dessel

    Vanmorgen vergadering gehad…….ik heb al een tijdje een grappige LaRo aanhanger die we opgeknapt hebben, nieuwe vloer betonplex, nieuwe verlichting (Defender lampjes), remmen gangbaar gemaakt, nieuwe banden. Hangt heel fijn achter de Disco. We gaan in deze kar een inrichting maken zodat we hier mee weg kunnen voor korte uitstapjes (weekendje Ardenne bijvoorbeeld), we willen er simpele uitneembare bedden in maken zodat we er in ieder geval lekker in kunnen slapen, dat is de belangrijkste vereiste. Dan kan ik tenminste de fietsen of de dakkoffer op het dak zetten voor de spullen. Er komt dus géén daktent voorlopig. Ik wil de aanhanger ook gebruiken voor onderdelen mee te vervoeren naar markten zoals Aken. Nu nog op zoek naar stickers of een creatieve schilder.

    http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UEOQMJ6J.jpg

  • Bart van Dessel

    http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-CMAGZICS.jpg

    http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-D4NYLNB8.jpg

  • John de WIt

    Hoi Bart

    Ik heb al heel veel jaren heel vel plezier van mijn Columbus, dat is dus een skibox die openklapt….

    Ik heb de Large Toplsleeper-klikkie die is dus voor 4 personen, zoals Hybrid in France zegt alleen als je elkaar heel lief vindt, of als het heel koud is.

    De Columbus heeft een paar jaar op mijn Disco2 gestaan, op de RRC (maar met die hoge Rhinorack-dragers die nodig zijn voor een disco lijkt dat wel een AWACS) en op de 130 maar we hebben nu de perfecte combi gevonden: op de Sankey! Dit weekend nog te zien op het Bikkelweekend….team Italie.

    Het hele ding staat in 1 minuut (echt waar!!) en is ookj weer vertrekklaar in 1 minuut. Heel fijn matras, heb daaronder nog een 3D gaasmatras liggen om schimmel tegen te gaan en het isoleert ook goed.

    Storm, regen, kou, allemaal geen probleem….echt een anrader TENZIJ je op “fully fletched” 4 persoons staat.

    Doer LandroverKip is ook wel een briljante en authentieke kampeervorm. Vast ook een stuk goedkoper dan een X-plorer en andere peperdure offroad aanhangers/caravans.

    Die laatste is mijn Disco2 die nu in Afrika rondrijdt….ook met een Columbus!

    Als je wat meer plaatjes wil of ervaringen wilt stuur gerust een PB

  • Stefan

    Hoi Bart,

    Ik heb heel lang gekeken en echt op het punt gestaan een daktent aan te schaffen. Ze zijn snel uit- en in te klappen met een groot slaapcomfort. (Behalve als je aan zee staat met windkracht 7….). Ik heb heel veel uitgezocht qua prijs-kwaliteit-prijs (je kunt ze ook in China laten maken naar eigen wens) maar….

    …uiteindelijk besefte we dat we sneller een tent achterin hebben gegooid (hebben inmiddels een mooie nieuwe grote stormvaste tent gekocht voor minder dan de helft van een daktent) dan elke keer de daktent weer installeren (wegen toch wel 60 - 70 kg). Ook de opzet-snelheid van een daktent weegt uiteindelijk niet echt op tegen de 20 min op-zet-tijd van mijn huidige (grote) tent, met veel leefruimte. Ook het dagelijks inklappen van de daktent zagen we niet zo zitten. Tevens heb je geen gezamenlijke binnenruimte voor de momenten dat het regent…. Je zult dan alsnog een luifel/tent op moeten zetten.

    Wat wij besloten hebben: Als we een roadtrip o.i.d gaan maken overwegen we er 1 te huren. Voor de overige vakanties / Zuid-Europa / Ardennen / Zeeland nemen we gewoon de tent. Wel 20 min. “werken” maar dan smaken ze ook weer een stuk beter :)o :)-D\ X(

    Gr.

    Stefan