Wat is dit op de achterklep van mijn 130

  • Fraggledefender

    Zie bijgaand plaatje, vreemde traanplaat constructie op de achterklep van mijn 130. Maakt het wel mooi vlak, maar wat is dit rare ding, moet dat?

    Stel dat het moet, overweeg om er tzt een deurtje in te maken, is nu loze ruimte… iemand leuke ideeën?

  • Joost-SIIa

    Kan die niet nog op de een of andere manier verder scharnieren zodat er nog een extra trede ontstaat ? Moet zo'n soort doel hebben, want voor een verlengde vloer hadden ze goedkoper de kabeltjes in kunnen korten en die lijken nu zelfs verlengd….

  • Bart74

    Dit is om aan de grijskentekeneis te voldoen. Om de 40% laadruimte voor de achteras te halen. Zomaar eraf halen mag niet. Aanpassen naar laadruimte ook niet. Wel zou.je de auto als chassis cabine kunnen keuren en de lasdbak afneembaar maken. Dan.is hij lading en kun je doen wat je wilt.

  • Marc-my-Words

    My words. Lees dit draadje maar door: http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16656403/engelse-130#msg-16656403

    Marc

  • Edward

    Ik heb er wel eens een hap uitgezaagd en die omgekeerd weer terug gelast. Dan is het nog steeds loze ruimte, maar als de klep helemaal omlaag hangt heb je wel een perfecte opstap trede om in de bak te klimmen.

    Omdat het de laadruimte niet vergroot accepteert de rdw en douane de wijziging zonder dat de inrichting veranderd.

  • Marc-my-Words

    Edward Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb er wel eens een hap uitgezaagd en die omgekeerd weer

    > terug gelast. Dan is het nog steeds loze ruimte, maar als de klep

    > helemaal omlaag hangt heb je wel een perfecte opstap trede om

    > in de bak te klimmen.

    >

    > Omdat het de laadruimte niet vergroot accepteert de rdw en douane

    > de wijziging zonder dat de inrichting veranderd.

    En dan kan daar tenminste ook nog (langere) lading liggen mits die lading laag genoeg is om onder de (omgeklapte) opstap te passen.

    In theorie zou de RDW&douane zelfs een stang met dezelfde contour als de broodtrommel moeten accepteren.

    (Maar een “containe-oplossing” is natuurlijk een handiger/veelzijdiger aanpak die binnen de regels past.)

    Marc

  • dirk ambu

    is dit echt om te voldoen aan grijs kenteken ?

    en waarom is dan de klep omlaag niet goed genoeg ?is dat net tekort ?

    groet dirk ambu

  • Marc-my-Words

    Ja dit is echt voor het grijs, en het heeft hier juist een omgekeerde werking: vanwege de dubbelcabine zijn er naast minimale maten voor de laadruimte ook nog eisen aan de verhouding tussen laadlengte vóór en achter de achteras, daarom werd vroeger een extra verlengd chassis gebouwd en is later met een kunstgreep de achteras naar achter geknutseld. Dan nog (ook na het wat modificeren van de voorzijde van de laadbak) is die verhouding nog net niet conform de regels en dat wordt dus opgelost met deze “broodtrommel”/ laadlengte-verkorter.

    Je bent dus “fout” als je de laadklep thuis laat, als je hem open laat echter niet, want zonder deze laadklep is de laadlengte achter de achteras te groot, staat de klep open dan is de laadlengte zodra je de klep dicht doet weer in orde.

    Grappig genoeg is dit alles ineens “papier” als je de laadbak tot container maakt (waardoor de laadbak zelf lading wordt). Daarom dus zie je meer en meer 130-en met een laadbak op container-punten en staat de auto dus als chassis-cabine ingeschrven.

    Marcs

  • Ron

    Ik heb de mijne destijds omgebouwd als “verwisselbare opbouw” Laadbak idd omgebouwd en werd lading ipv onderdeel van de auto. Had geen om bv de aan de as te gaan sleutelen dmv spacers.

    Mijn idee was laadbak er op voor lading en in het weekend bak er af en ander met camperinrichting er op en naar de camping.

  • RoLandrover

    te belachelijk voor woorden,…en alléén in Nederland.