Schoonmaken van traanplaat

  • Carrie

    Zonet heb ik de Land Rover gewasssen. (Dat is zeldzaam ;) ) Modder vind ik niet erg, integendeel zelfs! Maar er zat nog steeds pekel op. :S

    Anyway, nu blinkt ie me lekker tegemoet. Maar dat traanplaat krijg ik niet goed schoon. Is er een speciaal middeltje voor het reinigen van traanplaat?

    Thanks! Carrie.

  • Frans Mien Mesjien

    Het schijnt dat je met chromecleaner aluminium ook schoon krijgt, volgens de opschriften op de tube.

  • richard78

    Om aluminium weer mooi glimmend te krijgen kan je belgom alu gebruiken. Dit spul polijst het aluminium mooi. Als de pekel te ver is ingevroten (bloemkolen) dan meot je eerst gaan polijsten met fijn nat schuurpapier (200), commandant (2 grofheden) en dan belgom alu. Zo heb ik de alu delen van mijn motor gepolijst, word mooier dan chroom.

    Probleem is dat je bij traanplaat oneffenheden hebt wat polijsten moeilijk maakt. In de vliegtuig buisness word cousticsoda (gootsteen ontstopper) gebruikt. Dit is een loog wat het alu langzaam oplost en dus een mooi glad oppervlakte overlaat. Je moet hierbij opletten dat je de juiste verhouding soda/water gebruikt (zelf testen). Als het te hard of te lang is word het alu zwart.

    succes,

  • Pamela

    mmm en de rest van ja Laro ook opvreet?

  • Carrie

    Hartelijk dank voor de tips! Ik ga zeker teen en tander uitproberen. (tu)

    Carrie.

  • Mud Machine

    Staat ook een draadje over bij de zuiderburen:

    http://www.lroc.be/lrf/viewtopic.php?f=3&t=46888

  • richard78

    zo hard zal het niet gaan denk ik. Ze gebruikte het om de alu vliegtuigen bij de luchtmacht mee te polijsten. coustic soda verdunnen en eroverheen smeren. Dan afspoelen en glimmen maar, en ze vliegen nog steeds:). Maar zoals ik al zei meot je even proberen om de mengverhouding goed te krijgen. En van mij geen garantie.

  • Carrie

    Hahahaha, toeval bestaat niet! De topic-opener heeft ook een Tomb Raider, net zoals ik ;)

    Wat er gezegd wordt dat je je auto dan vaker moet wassen klopt helaas niet; het traanplaat blijft er hoe dan ook smerig uitzien. Ik hoef echt geen geen bling-bling PC Hoofttractor, maar het mag er wel een beetje netjes uitzien, toch? B)

    Carrie.

  • Leo van der Poel

    Hey Carrie

    Weet niet waar je woont maar als er bij jouw een tankcleaning in de buurt is zou ik eens vragen of ze een beetje verdunde salpeterzuur voor je hebben. Er op kwasten, even laten inwerken en afspuiten. Schoon is je traanplaat. Nog beter werkt natronloog ook bij de tankcleaning. Maar let wel op met je handen en je ogen.

    mvrgr

    L. van der Poel

  • Carrie

    Hai Leo,

    Ik woon in een Brabants dorp, dus dat zal wel moeten lukken. (Geboren en getogen in de grote stad, hoor) ;)

    Bedankt voor de tip! Carrie.