brandplaatjes (verstuivers)

  • Jaap 109

    Chris en Arnold hebben al aan gegeven om de brandplaatjes te vervangen.

    Graag zou ik willen weten hoe die eruit zien en waar ze precies zitten.

    Ik heb de verstuivers er inmiddels uit en dat zag er inderdaad niet goed uit.

    Graag jullie reactie.

    M.vr.gr. Jaap

  • offroadanimal

    De brandplaatjes zitten tussen de onderkant van de verstuiver en de kop in. Als je de verstuiver demonteert dien je ook direct de brandplaatjes te vervangen. De brandplaatjes beschermen de onderkant van de verstuiver tegen inbranden.

    Een brandplaatje is van metaal en ziet eruit als een dunne ring met een ronding aan een kant, ze hebben dus een bolle en holle kant. En hebben ook een montage richting, hol of bol naar boven maar da weeknie uit mijn hoofd.

    Als je de brandplaatjes gaat vervangen dan moet je ook altijd de koperen afdichtingsring die daar iets boven ligt vervangen. Die verzorgt de afdichting tussen de verstuiver en het blok.

    Groet, Sjoerd

  • Eric&Betty Boop

    Jaap dit is een brandplaatje.

    Deze komt helemaal onder aan de verstuiver tussen de nozzle en de kop.

    Zoals al is aangegeven moet je er wel zeker van zijn dat er geen oude brandplaatjes meer in de kop aanwezid zijn als je de nieuwe monteerd. Als er twee brandplaatjes op elkaar zitten verbrand de nozzle van de verstuiver en dan kan je hem heel snel weer vervangen.

    Hetzelfde gebeurd als je geen brandplaatjes monteerd.

    Het beste kun je de nieuwe langs een lange dunne schroevendraaier in het verstuivergat laten zakken.

    Daarna met een lampje kijken of hij vlak onderin ligt en niet op zijn kant staat.

    Edit: het brandplaatje moet met de bolle kant boven gemonteerd worden.

    Het brede gedeelte van de verstuiver wordt dan nog afgedicht met een nieuwe koperen ring.

  • Jaap 109

    Bedankt Eric en Sjoerd,

    Tot nu toe kon ik geen brandplaatjes ontdekken in de kop. Ik zal morgen nog eens kijken met een zaklamp.

    Bedankt voor de gedetailleerde info.

    M.vr.gr. Jaap

  • mirza.denhond@hotmail.com

    De brandplaatjes kan je gemakkelijk uit de holtes vissen met een grote houtschroef. Even draaien en het plaatje hangt vast aan de schroef.

  • franke

    waar diennen die brandplaatjes voor mijn motor wil niet door lopen of start slecht heb er andere verstuivers in uit een gereviceerd blok maar heb geen nieuwe brandplaatjes er in gezet kan het daar aan liggen

    het is een daf575 6cilinder heb alles al vernieud

  • Eric

    Brandplaatjes dienen voor afdichting,om compressie/ verbrandings druk in de cilinder te laten.meestal van koper soms van staal.heb je al eens compressie gemeten? Als die goed is,bij een daf liefst boven de 25 bar afkeur is 21 bar.voor je gaat meten eerst kleppenstellen in en uitlaat 0,50 mm 

    dan is het mogelijk dat je brandstof systeem afloop,origineel is er een drukbout in het systeem op genomen.

    kan zijn dat deze stuk is en de brandstof terug zakt,dan moet je een poosje starten.

    mvg Eric