Motorolie 3,5 V8

  • G-men (Gargamel)

    Naast de mechanische of eigenlijk hydraulische meters heb je natuurlijk ook nog de mogelijkheid om de originele electronische te plaatsen.

    Deze smiths meters worden nogsteeds geleverd door o.a. de firma Holden in engeland. Ikzelf heb een setje besteld bestaande uit een volt, olietemp en oliedruk meter. Voeding en sensor aansluiten en je bent ook klaar. Ze kosten iets van 35Eurie; en het ziet er origineel uit, wel zo leuk.

    In veel pompen zijn idd de sensor voor druk (soort drukpotje) en olietemperatuur al geplaatst. Ze zijn idd trager en middelen de waarde wat uit. Daarnaast zijn ze denk ik wat onnauwkeuriger. In mijn geval gaat het me echter meer om de veranderingen die je ziet als de absolute waarden. En een nauwkeurigheid van 90-95% halen ze wel.

    Gerrit

  • Andrew Colville

    Hoi Wim,

    Ik heb in de V8 motoren die bij mij in het bezit zijn geweest altijd een universele motor olie van comma of Kroon gebruikt de olie is 10 W40 en geschikt voor benzine en disel motoren. nooit problemen gehad.

    Ik heb ook een 3.9 in mijn auto gebouwd uit een rangerover die enkel op benzine liep, na een drital olie wisselingen kwam ook hier de olie steeds schooner uit met de boven staande olie de motor heeft na inbouw wel enkel op gas gedraaid.

    Ik zou elke keer kizen voor een semi syntheetishe olie en korte vervangings termijnen 5000 km

    Groetjes Andrew

  • 110country

    G-men (Gargamel) Schreef:

    ——————————————————-

    > Naast de mechanische of eigenlijk hydraulische

    > meters heb je natuurlijk ook nog de mogelijkheid

    > om de originele electronische te plaatsen.

    > Deze smiths meters worden nogsteeds geleverd door

    > o.a. de firma Holden in engeland. Ikzelf heb een

    > setje besteld bestaande uit een volt, olietemp en

    > oliedruk meter. Voeding en sensor aansluiten en je

    > bent ook klaar. Ze kosten iets van 35Eurie; en het

    > ziet er origineel uit, wel zo leuk.

    > In veel pompen zijn idd de sensor voor druk (soort

    > drukpotje) en olietemperatuur al geplaatst. Ze

    > zijn idd trager en middelen de waarde wat uit.

    > Daarnaast zijn ze denk ik wat onnauwkeuriger. In

    > mijn geval gaat het me echter meer om de

    > veranderingen die je ziet als de absolute waarden.

    > En een nauwkeurigheid van 90-95% halen ze wel.

    >

    > Gerrit

    Beste Gerrit,

    heb je wellicht een web-site waar ik een dergelijke meter zou kunnen bestellen?

    Alvast bedankt.

    Gr.Bjorn

  • paulus-109

    www.holden.co.uk http://www.holden.co.uk/

  • Bart van Dessel

    Mooie en interessante site! Leuke drive-petjes….

    gr, Bart

  • Ton

    Hoi allemaal, Ik heb in mijn 3.5 V8 (lpg) een heel raar verschijnsel, wat mischien ook aan de olie te wijten is.

    Ik hoor kleppen tikken, soms zo erg dat ik er bang van word. Maar het vreemde is dat dit getik pas begint als de motor enigzinds op temperatuur komt. Merkwaardig is ook, als de motor stationair draait het getik komt en gaat, m.a.w. dan hoor je de kleppen wel, dan weer niet. Bovendien heb ik het idee dat met toenemend tourental het getik minder wordt.

    Weet daar mischien iemand een antwoord op?

    groetjes Ton

  • Ton

    Hoi,

    Nu ik toch mijn hart aan"t luchten ben vuur ik maar noch een vraag op jullie af. Het gaat noch steeds over mijn 90 met

    3.5 V8 motor op lpg.

    Wanneer ik (in een bocht bv.) wil doortrekken, en het tourental is vrij laag, heeft de motor de neiging om zich

    “te verslikken”. Dan moet ik snel de koppeling trappen en gas bij geven anders slaat hij af.

    Ik wil noch even vermelden dat de ontsteking goed staat, en dit zowel op gas als op benzine voorkomt. De zenith carb.

    zijn wel versleten ( de demperolie in de zuigers blijft niet op pijl)

    groetjes Ton

  • Dennis101

    Het antwoord op deze tweede vraag staat al tussen de haakjes in jouw laatste zin.

    Ook rijdend op LPG zijn de zuigers en dempers nog steeds van invloed op het gedrag van de motor, want als je accelereert zorgen de dempers ervoor dat de zuigers van de carburateurs vertraagd naar de (nieuwe) evenwichtspositie bewegen.

    Het is daarom belangrijk dat de membranen nog in goede staat zijn en dat de dempers gevuld blijven met olie.

    Als de membranen nog goed zijn, maar de dempers verliezen olie dan zijn bij het type ZS carburateur wat op de 90 hoort te zitten meestal te twee kleine O-ringen lek van de naald verstelling. Behalve de functie als afdichting hebben ze ook de functie om de verstelling te borgen tegen verdraaien.

    Je zal dus deze twee O-ringen moeten vervangen en dat is even wat gepriegel om de verstelling eruit te krijgen, omdat ze officieel niet demontabel zijn (maar het gaat wel).

    Dennis B

  • Wim Janssen

    Hoi Ton,

    Ik zou de oliedruk eens meten. De combinatie van een warme motor en “onduidelijke” olie kan een lagere oliedruk opleveren, uiteraard tesamen met nog een aantal andere factoren. De hydraulische stoters hebben echt wel wat olie nodig.

    De stoters kunnen natuurlijk ook gewoon slecht of sterk vervuild zijn.

    groeten

    Wim

  • G-men (Gargamel)

    Dennis heeft gelijk. De zuigers en de synchronisatie van de carbs hebben nog steeds een flinke invloed op het lopen. Toen er nog zeniths op mijn V8 zaten kon je aan het lopen en starten precies merken wanneer ze leeg waren. Dat duurde overigens wel een week of 2-3.

    Overigens heb ik er hier nog 2 liggen in geval je onderdelen nodig heb. De membranen zijn okay en ze staan synchroon. (op mijn wagen zit nu een Weber 500)

    Qua oliedruk is het lampje een indicatie. brand dat wel als je start ?? Ik hebzelf recentelijk ook een probleem gehad met de pomp; waarbij de retourklep vast blek te zitten in de open stand. Dat was echter niet zozeer merkbaar in tikken of slecht lopen; maar wel op de oliedrukmeter.

    Het tikken duid op een probleem met de hydraulische klepstoters. Deze vullen zich met olie en nemen zo de ruimte op in de kleppentrein. Als je hier bij warme motor last van krijgt zin er een paar mogelijkheden :

    - Te lage oliedruk. een goede indicatie hiervoor is de hoeveelheid olie onder het kleppendeksel. Als je door de olievuldop kijkt moet het daar toch wel redelijk nat zijn van de olie. Ziet het er droog uit; dan zou ik idd even je oliedruk nameten. Overigens moet het lampje bijna direct uitgaan.

    - Je gebruikte een te dunne olie (b.v. 5W30 o.i.d) ; waardoor de hydrostoters niet in staat zijn de olie vast te houden.

    - De hydrostoters zijn versleten en lopen gewoonweg niet vol.

    In alle gevallen heb je bij koude motor geen problemen omdat de olie dan simpelweg een stuk stroperiger en dikker is als bij een warm blok.

    Als je bovenin voldoende olie hebt, probeer het dan eens met b.v. 15W40 of zelfs 20W50 olie. Die zijn wat dikker als de meeste moderne olien; ook volsynthetische olie is niet echt geschikt voor deze V8…..

    Gerrit

    Gerrit

    Ton Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi,

    > Nu ik toch mijn hart aan"t luchten ben vuur ik

    > maar noch een vraag op jullie af. Het gaat noch

    > steeds over mijn 90 met

    > 3.5 V8 motor op lpg.

    > Wanneer ik (in een bocht bv.) wil doortrekken, en

    > het tourental is vrij laag, heeft de motor de

    > neiging om zich

    > “te verslikken”. Dan moet ik snel de koppeling

    > trappen en gas bij geven anders slaat hij af.

    > Ik wil noch even vermelden dat de ontsteking goed

    > staat, en dit zowel op gas als op benzine

    > voorkomt. De zenith carb.

    > zijn wel versleten ( de demperolie in de zuigers

    > blijft niet op pijl)

    >

    > groetjes Ton