accu inpakken tegen de kou?

  • CamperChris

    warmte-gevoeligheid van hybride-accu's is mij bekend. Ik lease een Honda Civic Hybrid. Deze heeft geforceerde lucht-aanzuiging in de achterbank voor koeling van de hybride-accu. Voor koude zijn deze accu;s ook gevoelig. met de huidige temperaturen heeft de accu direct na de start vrijwel nul capaciteit. Pas na een minuut of 5 komen de accu-status-blokjes in beeld en levert de accus ook ondersteuning bij de aandrijving.

  • John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

    Joep, waarom stel je die vraag? Bij mijn LW en de Defender heb ik in het verleden wel startproblemen gehad. Nu ik goede accu's heb (24V systemen) en de rest ook in orde is, heb ik geen problemen meer, ook al start ik de auto's soms maar om de paar weken. De LW vanochtend gebruikt na ongeveer 10 dagen stilstand, probleemloos gestart na ongeveer 10 tellen voorgloeien (2.5 N/A motor)

    Groet,

    John

  • Exfietser

    Als je alles netjes in orde hebt is het starten geen probleem. Na 2,5 maanden stilstaan bij min 8 graden gestart. En hij startte gewoon.

    Arnold.

  • G-men (Gargamel)

    Inpakken van een accu heeft geen enkele zin. Het enige wat een betje kan helpen is het beperken van de wind-chil factor; maar dat is bij de laro niet van toepassing omdat die accu door de zitbak is afgeschermd.

    Uiteindelijk neemt de accu bij gebrek aan een warmtebron toch de omgevingstemperatuur aan; en de daarbij behorende ladingstoestand.

    De accu wordt wel warm tijdens gebruik; dus de eerste keer even kort starten levert je de tweede keer wel wat extra power op.

    Voor een goede accu in combinatie met een goed electrisch systeem is ook -10 graden geen probleem. Mijn 110 start ook na 2 weken nog prima.

    Wel is het zaak 24/7 gebruikers even in de gaten te houden. (alarm systemen, GPS trackers,klokjes,radio's etc.etc.) Die kunnen er behoorlijk inhakken. Zelfs een lek/gebruiksstroom van 75mA (0,075 Amper geeft je op dagbasis een verlies van 1,8 AH. En 100mA s tegenwoordig niet echt vreemd als je alles opteld…… vooral bij de wat goedkopere electronica wordt vaak bezuinigd op componenten en low current onderdelen zijn gewoon duurder als de standaard dingen.

    Stel dat je de wagen 10 dagen laats staa, ben je dus 18AH uit je accu kwijt….

    Als je dat combineerd met het extra vermogen dat de motor vraagt om rond te gaan met dikke olie en de verlaagde capaciteit van de accu, dan valt een twijfelachtige accu alsnel door de mand.

    Daar is maar 1 oplossing voor en dat is een goede nieuwe accu te nemen; liefts met een zo groot mogelijke capaciteit. Qua ksten scheelt dat weinig, qua levensduur vaak heel veel. (je belast hem tenslotte veel minder als een precies-pas accu)

    Gerrit

  • Joep

    Ik vroeg mij in eerste instantie af waarom bij de moderne wagen hier op de oprit de accu ingepakt is en of dat van enige invloed op de capaciteit van de accu zou hebben bij deze kou. Op zich start mijn 2.5 D prima. Ik laat altijd eerst de motor 1 slag draaien om diesel in de kamer te krijgen, daarna 30 tellen gloeien en dan loopt ze. Bij -15 gaat de startmotor echter wel heel langzaam in de rondte en ik dacht dat met een beter geisoleerde accu mischien sneller zou gaan.

  • Dennis101

    Ik heb het niet over de Li-ion accu's van hybride voertuigen, maar over gewone moderne auto's met start/stop en/of remenergie terugwinning zoals Land Rover Freelander 2 of bijvoorbeeld de VW blue motion modellen of de BMW's met efficient dynamics techniek die AGM accu's nodig hebben.

    Dennis B

  • Puffino

    Joep, laat hem voortaan NIET eerst een slagje draaien om diesel in te spuiten, deze zal bij koude onmiddelijk neerslaan als druppeltjes en zinloze aanwezigheid betekenen. Erger, het zou zelfs juist iets in de weg kunnen zitten.

    Draai er eens een gloeiplug uit, en test hoe lang het duurt voor deze warm wordt (in de schakeling zoals je die dus hebt in de auto, dus alle vier tegelijk voorgloeien, en slechts eentje zul je dan dus ook zien opgloeien.). Ik waag het te betwijfelen of die 30 seconden wel zo handig zijn. Ik vind dat wat lang. Bij mij was vroeger, ook met mijn 2.5d, een seconde of 10 genoeg. Aangezien dit met stevige stromen gaat, trekt dit fijn aan je accu trouwens….

  • Mark

    Hallo Allemaal, :) 

    Weer een aantal jaren verder…

    Als een Varta Silver Dynamic AGM 560 901 068 accu slechter tegen warmte kan, waarom geeft Varta dan aan dat dit de beste accu is voor mijn Volkswagen Polo TSI uit 2011?

    Groet,

    Mike