accu inpakken tegen de kou?

  • Joep

    Heeft iemand ervaring met het inpakken van accu's tegen de kou? Bij veel moderne auto's is de accu ingepakt. Bij mijn Landrover staat deze onder de voorstoel en dus praktisch in de vrieskou. Zou het de startcapaciteit verbeteren door de accubak te bekleden?

    Joep

    LR 90 2.5D 24-01-1985

  • Marc-my-Words

    Dag Joep,

    Heb je al eens een CV-storing thuis meegemaakt? Zelfs een goed geisoleerd huis verliest bij dit soort temperaturen uiteindelijk warmte.

    Een bescheiden accubak-isolatie zal dus niet zo gauw helpen, vooral ook omdat er nauwelijks een warmtebron is (de accu zelf maakt natuurlijk een beetje warmte als ie stroom levert, en ook als ie weer geladen wordt. Een druppellader eraan binden en die dan weer aan de 220 hangen moet wel helpen: dan heb je in ieder geval een goed geladen accu + nog een beetje laad-warmte.

    Marc

  • plaetje

    je kunt een piepschuim plaatje er onder leggen met alu folie er onder dat help goed. Of een stuk van dat spul dat achter de verwarmings plaaten word gedaan. En allee er onder wand er moet ook warmte weg kunnen. (mijn ervaring)

    plaetje

    een leven, leef het

  • Madcap

    Gewoon je accu binnenzetten, aan de lader.

  • Puffino

    Precies, isolatie is ZINLOOS als er niet een warmtebron aan de kant van het te isoleren object is….. Die is er overigens wel, tijdens het rijden. Maar dan moet je wel lekker lang (en vaak) rijden wil je daar iets van merken, en als je dat al doet is het minder nodig de accu (die dus veel gebruikt wordt EN opgeladen) te beschermen tegen de kou.

    Binnenzetten is de beste optie bij kwakkelende accu's, op vervangen door een goeie na dan natuurlijk. Dan is het gewoonweg niet nodig.

  • CamperChris

    Is dat écht zo, heren? Waarom zijn bij veel moderne auto's de accu's dan wel ingepakt? En als de accu een beetje warm wordt door het laden, dan houdt isolatie eromheen hem toch na het laden langer warm dan zonder isolatie? (dus is het wel zinvol). Hoeveel het helpt weet ik ook niet, maar ook ik ben van plan om van tempex oid een isolerende box om de accu's te maken.

  • Benno

    Er zijn speciale zakken van alumiumlaminaat te koop waar de accu in past. Zolang de accu gebruikt wordt geven deze inderdaad een behoorlijke bescherming. Bij het gebruik en laden blijft de accu warmer en dus beter zijn capaciteit leveren. Bij moderne autos wordt hij volgens mij eerder geisoleerd om niet te warm te worden. de motorruimtes zijn zo vol tegenwoordig.

    Een voorbeeld van isolatiemateriaal in de webshop van bccp.nl

    Cool-it accu isolatiekit

    *THE13200

    battery heat barrier kit, isolatie voor accu (zuurbestendig)

    isolatie kit 100*20cm voor accu (incl. zuurbestendig deel), zorgt voor een goede isolatie.

    Succes,

    Benno

  • Marc-my-Words

    CamperChris Schreef:

    ——————————————————-

    > Is dat écht zo, heren? Waarom zijn bij veel

    > moderne auto's de accu's dan wel ingepakt? En als

    > de accu een beetje warm wordt door het laden, dan

    > houdt isolatie eromheen hem toch na het laden

    > langer warm dan zonder isolatie? (dus is het wel

    > zinvol). Hoeveel het helpt weet ik ook niet, maar

    > ook ik ben van plan om van tempex oid een

    > isolerende box om de accu's te maken.

    Chris,

    Het lijkt mij echt zinloos. Als je nu eerst een tempex-boxje maakt en daar ‘s avonds een mok loeihete koffie in zet, en die ’s ochtends opdrinkt…..

    (Neem gewoon de koelbox, dat scheelt zinloos klussen!) Er zijn natuurlijk mensen die van Ice-Coffee houden (ik houd helemaal niet van koffie).

    Alleen bij een intensief gebruik warmt een accu een beetje op, de ODAVES methode zegt mij op z'n best lauwtjes, dus de warmte-inhoud van die mok loeihete koffie is dus een goede maat.

    Een druppellader geeft een (heel klein) beetje warmte* en dus vooral een goed geladen accu.

    Als je een standkachel hebt dan zou je kunnen overwegen een verwarmingslusje langs de accu te leggen (heb je direct stoelverwarming ;) ).

    * Met een druppellader gaat die warmte natuurlijk slechts om enkele Watt

    Marc

  • CamperChris

    Het heet Cool-it, dus het zal dan inderdaad wel vooral bedoeld zijn om de accu te beschermen tegen de warmte van de motor en niet voor isolatie tegen de koude. hmm.

  • Dennis101

    Bij moderne auto's worden de accu's thermisch geïsoleerd tegen overmatige warmte, je ziet ook steeds vaker dat de accu's buiten de motorruimte worden gehouden als er ruimte voor is. Door het gebruik van AGM accu's bij auto's met start/stop systemen en terugwinning van remenergie moeten de accu's nog beter geïsoleerd worden tegen warmte, want AGM accu's kunnen slecht tegen de warmte.

    Dennis B