Zelf offroad/tenttrailer maken

  • RufusXXL

    Hallo,

    Ik ben van plan om op het gemakje zelf vanaf het chassis een trailer op te tuigen. Tent erop, keukentje erin…..dat idee. Ik heb gezien dat er diverse mensen met iets soortgelijks bezig zijn of plannen hebben en ik ben benieuwd naar ervaringen.

    Welke trailer bijvoorbeeld? (Sankey, Polynorm……een ander merk). En dan: wide track vs narrow track, welke materiaalkeuze: staal/alu, hout of een combinatie. enz enz.

    Alvast bedankt!

    Robert

  • Gretl

    Hey Robert,

    mooi initiatief! Geduld en tijd zullen je grootste vrienden worden in dat proces, haha.

    Belangrijkste vraag die ik je vooraf kan aanraden heeft te maken met de mogelijk omvang van je trailer en gewicht…. dwz blijf je onder of ga je boven de 750kg…. (trailer incl opbouw en evt lading….). Ga je d'r boven en wil je alles road-legal hebben, dus met kenteken, dan valt een aantal opties al af in ons mooie landje. Sankey bijvoorbeeld zul je dan moeten vergeten. Een sankey krijg je niet op kenteken. (been there, done that…;-)).

    Aluminium is 't mooiste om mee te werken, m.i. Niet te zwaar, goed te buigen/zagen en volop verkrijgbaar.

    Mijn verhaal kun je lezen op http://www.gretls.blogspot.com

    Succes met je afwegingen en 't bouwen!

    gr.

    Toro

  • Scratch

    Als je toch opnieuw begint, koop dan een oude caravan met kenteken, LR naven er op maken en je basis is klaar !!

  • Frank B

    Als je een sankey onder de 750kg houdt, is het dan eigenlijk wél legaal?

    Vraag me altijd af of zo'n NATO-haak mag namelijk. Weet iemand dat?

  • Gretl

    Je kan d'r ook een andere koppeling op zetten ;-)

  • RufusXXL

    He Toro, bedankt voor je reactie! Leuke blog trouwens met goeie info.

    Ik zie dat jij met een Sankey bezig bent en dat je m dus onder de 750 kg gaat houden omdat als ie zwaarder is je hem niet op kenteken krijgt? Om een idee te krijgen: wat weegt ie ongeveer los zonder iets erin? En het niet op kenteken kunnen krijgen, wat was daar de reden van? De leeftijd of specs van de aanhanger zelf?

    Thanks,

    Robert

  • Scratch

    Zoiets bedoel ik,

    Conqueror Off Road Caravans

  • RufusXXL

    kijk, dan heb je het ergens over……..maar denk dat ik het in eerste instantie toch maar bij een simpel bakkie met een tent erop hou!

    B)

  • Gretl

    Hey,

    mijn Sankey weegt straks rondom de 600kg. Dat wordt dus 150kg maximale lading. Heb de reminrichting d'r afgehaald om een oplettende juut niet op gedachte te brengen en de conclusie te laten trekken dat 't in wezen een aanhanger is met een max toelaatbaar gewicht incl eigen dat hoger ligt dan 750kg, want dat is nl het geval…..

    Onder de 750kg ben je in principe vrij. D'r komt bij mij uiteindelijk ook een normale koppeling op. Met nato haak kunnen ze moeilijk doen….

    Reden voor niet op kenteken is meerledig. Ja, enkel specs van de trailer die niet aansluiten op onze wegenverkeerswet. Trekstang en verlichting dan met name. Verlichting is bijv. niet Euro conform, natotrekstang komt eenvoudig niet in de boekjes van de RDW meester voor bij een civiele auto. Ondanks overigens dat m'n verzekering liever een nato haak verzekerd dan een normale koppeling, maar dat terzijde, :-)

    Groet en succes.

  • LandRobert

    Zelf vind ik dit wel wat. Alleen een beetje prijzig.