Roetfilter

  • Domien

    Hoi,

    Daar ik ben begaan met de toestand van moeder aarde en ook mijn steentje wil bijdragen, maar tegelijkertijd verknocht ben aan mijn defendertje, ben ik op zoek naar een degelijke roetfilter.

    Bij Bosal heb ik mijn licht opgestoken, maar daar hebben ze er geen voor LR/defender.

    Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft en mij kan vertellen waar ik er wel een zou kunnen vinden (en ev. ook prijs)?

    Alvast bedankt.

    Groeten

    Domien

    One Life, LIve It!

  • roadrocket

    http://www.gratisroetfilter.nl ?

    robert

  • Aad Koene

    Domien,

    hoogstwaarschijnlijk nergens.

    Het marktaandeel aan Land Rover's is zo klein dat het voor fabrikanten van roetfilters nog niet interresant is.

    Aad Koene

    LR S2a 109“ Stawag 2,5 Tdi RHD Safari ”Tinkerbell"

    LR S1 86“ Pick-Up LHD ”Prik-Up"

    LR101 Forward Control Ambulance (V8 inside) “Knorretje”

    Meer Vragen is Meer Weten, Meer Weten is Meer Vragen

    Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze zelf allemaal te maken

  • Ex-fietser

    Volgens mij zijn ze er niet. Roetfilters zitten dacht ik alleen op nieuwe auto's waarin het motormanagement er voor zorgt dat het roetfilter zelf af en toe ontroet wordt door de uitlaatgas temperatuur tijdelijk een stuk hoger te laten worden. Het roet in het filter wordt dan omgezet naar co2. Bij oudere type wagens gaat dit niet echt lukken

    Arnold.

    Arnold.

  • Hugo

    Domien,

    Ik ben zakelijk bezig met roetfilters voor Heavy Duty wagens en loop daar tegen de meest uiteenlopende problemen aan. Een van de meest belangrijke problemen is het niet regenereren van het filter omdat de uitlaatgas temperaturen niet hoog genoeg worden. Ik kan me voorstellen dat bij LandRovers hetzelfde speelt, relatief veel korte stukken, relatief lage uitlaatgas temperatuur en op termijn werkt het filter dan niet goed meer. Overigens moet je wel onderscheid maken tussen halfopen filters en CRT-filters. Bij halfopen filters loop je op het gebied van dischtslibben niet veel risico, in het ergste geval werken ze minder goed. Bij CRT-filters moet je beter opletten omdat daar de tegendruk sterk en snel kan oplopen waardoor potentieel motorschade ontstaat. Deze filters worden ook meestal met een tegendruksignalerings systeem geleverd.

    Om antwoorde te geven op je vraag…. ik ken geen enkele fabrikant die iets op het gebied van Defenders t/m MY2006 doet.

    Mvrgr, Hugo

  • Ex-fietser

    Hugo wat is het verschil tussen een halfopen filter en een crt filter? En er is er dus geen een die zelf ontkoolt? Je zou toch zeggen af en toe iets brandbaars er door heen om de boel schoon te maken zoals vroeger met je brommer uitlaat en hij doet het weer. Of is dat te simpel gedacht?

    Arnold.

  • badair

    of doe wat ik heb gedaan, alles wat op de auto zit wat beter zou zijn voor de verbranding, verwijderen.

    diesel katalisator verwijderen, egr-klep dichtzetten.

    0 bij de apk roetmeting, al 3 jaar achter elkaar.

  • Hugo

    Arnold,

    Het brandbare is de uitlaatgas. Als deze heet genoeg is wordt de aangezette roet verder verbrand en op die manier wordt het filter gereinigd.

    Half Open betekent dat het roet dmv de expansie van de hete gassen aan de “zijwanden” van het filter wordt weggezet. Zitten de “zijwanden” vol dan gaan de uitlaatgassen ongefilterd door het filter heen. Bij dit type filter loop je minder/geen kans op dichtslibben. Nadeel van dit filter is dat er maar ongeveer 45% roetvermindering plaatsvindt en dat de NOx-en nauwelijks verminderen.

    Bij een CRT-filter worden de gassen/roet door het hele filter opgenomen en als daar geen regeneratie plaatsvindt dan loopt het filter echt vol en neemt de tegendruk sterk toe. Voordeel van dit filtertype is dat de roetuitstoot tot 95% verminderd en dat er ook een NOx vermindering plaatsvindt van plm. 15%.

    Mvrgr, Hugo

  • john straatman

    Beste medeprikkers,

    Ik was laatst bij het tanken ook al lekker gemaakt door een reclame van vrom.nl om subsidie te krijgen op een roetfilter, kon toen ook al niet mijn defender model vinden, vrees dus dat het niet gaat.

    Succes, en ik hoor graag als er toch iets op de markt komt, al moet ik het om de x000 km zelf (laten) ontkolen.

    John

  • Ex-fietser

    Ik heb geen egr klep op mijn series. Ook geen roetmeting trouwens. Maar ben ook ook wel eens wezen kijken naar zo'n filter. Ik zit namelijk ook niet te wachten op stoflongen enzo. Maar kwam er toen achter dat het niet gaat op een oude series door het zoals Hugo schrijft het verstopt raken van het filter. Alleen nieuwe voertuigen kunnnen de temp kunstmatig verhogen zodat alles schoonbrandt. Ik vraag me trouwens wel af wat er met de motor gebeurt als de druksensor in de uitlaat opeens niet meer werkt. En daardoor dus ook de uitlaat niet meer wordt schoongebrand of non stop schoon blijft branden. Als ik het verhaal van Hugo lees mischien einde motor.

    Lijkt me erg handig als je in tanzania halverwege de kilimanjaro staat. Maar ja als ik zoiets ga doen haal ik het filter er tijdelijkeven uit.

    Arnold.