Chassis kaal maken...hoe?

  • Erskine

    Beste Prikkers,

    Het is intussen zover dat het blok eruit is. Met hulp van een aantal Priktips, waarvoor onze hartelijke dank.

    Maar dat houdt ook in dat we een stapje verder zijn en ik dus met de volgende vraag zit: hoe krijg je je chassis zo kaal mogelijk zodat het goed gegrond en geschilderd kan worden? Onze LW heeft namelijk een dikke laag bodyschutz (schrijf je dat zo?) en het lijkt me dat dat er helemaal af moet. Maar wij gaan dus niet SAM helemaal demonteren zodat er alleen een chassis over blijft. We vinden namelijk dat we al heel veel los gehaald hebben.

    Binnenkort willen we de hoge drukspuit (professionele kwaliteit met warm water) op SAM los laten om alles wat er nog af kan, eraf te blazen. Vervolgens kunnen we natuurlijk met een krabber aan de gang, staalborstel, staalborstelkop op boormachine, etc., maar heeft iemand misschien een snellere (en daarmee effectievere) manier? We hebben een brug tot onze beschikking, dus dat maakt het één en ander nog makkelijker mogelijk.

    Let us know…let us know!

    Erskine & Sjantie

    SAM 88 LW

  • RoadRocket

    of het DE manier is weet ik niet, maar jeroen heeft zijn LW afgespoten, los spul erafgekrabt en daarna gewoon eroverheen geowatrold (geowatrolled?), dus niet helemaal kaal gemaakt…….mij lijkt hoe meer meuk je eraf kunt krijgen hoe beter….

    robert

  • Constantijn

    Gebruik een haakse slijper met daarop een (radiale) staalborstel. Werkt heel goed.

  • janzzen

    als het koud is en de lagen zijn goed hard kun je ze er met een oude houtbeitel vaak zo afsteken, de rest met haakse slijper en borstel te lijf. let goed op dat je vooral alle hoeken goed meeneemt, dat zijn vaak de kwetsbare punten.

    succes ermee!! het is een heerlijk klusje….

    janzzen, die spreekt uit ervaring :-(

  • Floris - S2A FC

    Ik ben er nu ook mee bezig, ik heb gewoon 4L afbijt gekocht, eerst een rondje afbijt.

    Dan met de haakse slijper (slijptol) met een staalborstelborstel erop er lang, de boormachine heeft er toch iets te weinig power voor, maar is wel weer erg prettig in de hoeken.

    daarna met een bandschuurmachine over de grotere vlakken en de rest bijwerken met de slijptol met schuurpapier-lamellen erop. Het is een dankbaar werkje.

    Ik ga als ik klaar ben de boel even ontvetten en dan verven met POR-15 en daarover een chassis-lak dat niet zo hard wordt. Kan het er weer even tegen aan.

    Binnen in mijn chassis wil ik als ik klaar ben, goed doorspoelen met zeep en water, paar keer erg goed uitspoelen, drogen, roest-stopper er in en dan lekker in de Owatrol zetten.

  • Hermen Vlothuizen

    Er bestaat nog een type slijpschijven, die ik erg geschikt vind voor de laatste bewerkingen nadat je plakkerig materiaal als bodyschutz kwijt bent. Helaas weet ik niet hoe ze heten, maar Hornbach verkoopt ze en ik heb er een plaatje van opgespoord; zie hieronder. Erg effectief om in een keer van de laatste roest- en verfplekken over te gaan naar een gladde en roestvrije basis voor verder schilderwerk

    Hermen

  • wilberth

    ja mooi spul, loopt niet zo snel dicht en schuurt geweldig.

    onder andere van scotch bright

    groet, Wilberth

  • Erskine

    Kijk…dat zijn weer goeie tips. Zal op sommige stukken toch wel vloeken worden denk ik. Bedoel…ik haal dus niet heel de bak er achter af, dus daar zullen hoe dan ook vervelende hoekjes over blijven waar je dan net weer niet bij kunt. We zullen het wel zien. Ik hoop dat er na de hoge druk al het een en ander af is.

    Ik zal binnenkort trouwens ook nog eens gaan zoeken op Owatrol. Hoe krijg ik dat het beste aan de binnenkant van mijn balken? Er is genoeg over geschreven, dus daar moet iets over te vinden zijn. Of kan iemand mij het zo vertellen?

    Erskine

  • Peet

    http://products3.3m.com/catalog/nl/nl002/auto_boot_vliegtuig/autoschadeherstel/node_QLNTB66FM6be/root_K3BHNB8005gv/vroot_CB1HCVHLJMge/gvel_DKWR3RMWS9gv/command_AbcPageHandler/theme_nl_aad_3_0

    Kijk hier eens even.

    Met deze schijven heb ik heel mijn chassis kaal gemaakt.

    groet Peet.

  • henk & Marianne

    Voor ongeveer 200 euro kan je ook je chassis laten stralen. Kost je zelf geen enkele moeite en dan is ook echt alles kaal. Als je al je staalborstels, slijpschijven, afbijt, bescherming voor ogen etc maar vooral je tijd rekend is die 200 euro een koopje………. maar die keuze moet je zelf maken.

    Ik heb zelf al eens een chassis zelf kaal gemaakt maar ga tegenwoordig dus voor het stralen.

    Groeten Henk