200tdi in series 3

  • fietser

    Hoi Hoi,

    Zoals iedereen weet is mijn motor niet zo heel meer. Zijn er onder ons mensen die een 200tdi motor in een series drie hebben ingebouwd. Past die op de series drie versnellingsbak? Of beter past de 200tdi bak op de series drie aandrijf assen? Nu schijnt de 200tdi 107 pk te hebben en mijn motor oorspronkelijk 63 pk dat is dus 44 pk meer. Van RDW mag je maar 25.2 (=40%) meer hebben, Anders moet je een heleboel herkeuringen doen. Maar je hoeft het ze toch niet te vertellen of wel?

    En als ik die verbouwing gedaan heb zijn de series assen dan wel sterk genoeg. Of kan ik na elke rit kruisjes en steekassen gaan vervangen en als ik die er in heb de series drie vernellingsbak.

    IK kan me voorstellen dat de series drie een eindpunt in een ontwikkeling is die bij de series 1 is begonnen. Elke keer een verbetering die is uitgekristalliseerd in de s3. Die dan een uitgekiend en op elkaar afgestemd geheel van assen versnellingsbak en motor vormt. Iets dat toen in de praktijk zeer goed voldeed en daaraan ook zijn succes te danken heeft.

    Arnold http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1003&i=140770&t=6845

    (Die het liefst orgineel rijdt met in toekomst mischien een overdrive maar de 200tdi zeer verleidelijk vindt.)

  • AadG

    de seriebak vindt die 107 Pk niet echt fijn :(.

  • Stukje Nostalgie

    Denk ook dat je aan een andere bak moet, deze zal waarschijnlijk 4wd continue zijn waardoor ook de vooras veranderd zal moeten worden (homokineten ipv. cardanasjes).

    Succes ermee

    Ciao Maarten

  • peter

    santana 5 bak kan het wel aan en heeft geen continu 4X4

    hij heeft nog meer voordelen maar een nadeel is dat de tunnel vergroot moet worden

  • Ron bolleboom

    ik heb nog wel een goed draaiend 200 TDI blok uit disco !(zit er nog in) en een santana bak ! maar dan met 4 versn. zit ook nog een 6 cil. diesel bij die kan er ook in.

  • Hendrik Blue-Box

    Als je een (gewone) links gestuurde Series hebt kom je met het uitlaatspruitstuk en Turbo niet weg. Deze past niet naast het stuurhuis bij het schutbord. Dus nog los van de aandrijflijn zijn er veel meer componenten die je dan aan moet pakken.

    Persoonlijk denk ik dat het wel kan mits je een zéér ruim budget hebt.

    Met groet,

    Hendrik “Blue-Box”

    www.swane.nl

  • Serious IIa

    Niet doen als je de rest van de aandrijflijn niet wilt doen. Jongen bij mij uit de buurt rijd met een 88 200 TDI, maar hij kon elke week steekassen ed vervangen, nu heeft hij Mcnamara Hypoid diffs en steekassen erin en probleem opgelost icm LT77 maar dit kost bij elkaar serious geld. en veel werk. En hij rijd nog niet eens op echt grote banden.

    Cheers Bowy

  • fietser

    Oke,

    Bedankt voor de tips. Ik had oorspronkelijk al het idee om hem orgineel te laten en te gaan speren voor een overdrive. Maar het lijkt zo verleidelijjk he. I.pv. van 50 km/u met 100 de berg op in Switserland of zo. Minder lawaai etc. Dan ga je toch denken zou het niet. Maar eigenlijk gaat het met 63 PK ook allemaal wel. Je komt er wel het duurt alleen effe. Met een overdrive duurt het ook effe maar dan met minder lawaai. Ik ga gewoon als mijn motor het weer doet en ik weer gespaard heb voor de overdrive.

    Arnold.

  • Aad Koene

    Arnold,

    een compromis in het midden bestaat ook.

    Met een 2,5N/A heb je meer vermogen, minder herrie en je lepelt het blok er zo in.

    In combinatie met een Overdrive rij je comfortabel op een luxe snelheid zonder het risico alles aan bonken te draaien.

    Aad Koene

    LR S2a 109“ Stawag 2,5 Tdi RHD Safari ”Tinkerbell"

    LR S1 86“ Pick-Up LHD ”Prik-Up"

  • willem weltevrede

    Hoi Aad

    ik tob met het zelfde dilemma als Arnold, maar mijn idee voor vervangen zit tussen orgineel of 2,5N?A.

    Moeten er veel dingen aangepast worden voor 2,5N/A of valt dat mee?

    groetjes,

    Willem Weltevrede

    “Lara's Granny”, 109" serieIIA crewcab

    www.larasgranny.nl

    http://willemweltevrede1292.fotopic.net