bladveren smeren??

  • john dekkers

    Ik had vandaag een kennis opbezoek die me verklaarde

    dat hij met gebruikte motorolie zijn bladveren insmeerde

    Toen ik vroeg waarom gaf hij als antwoord dan veert hij

    beter.Mijn eerste reaktie was: en al die zand en modder

    komt die dan ook tussen de bladveren te zitten.

    Nou hij deed dat iedere keer als hij terrein had gereden na

    het schoonspuiten.

    Ik ben benieuwd naar jullie menig hier over.

  • Ger.T&Rick

    Het geeft niet zo een droog en roestig uiterlijk ,en het stoot iets water af. De zooi die er eerder aan blijft hanger stof en zo spuit je er toch geregeld af. Maar of hij beter veert (smeert)kan ik niet zeggen.

  • john straatman

    John,

    Een kennis van mij (ook John) met ervaring in het onderhoud van autobussen, vertelde mij dat ook. Auto op de krik (verenpakket ontlasten) olie er tussen en weer laten zakken. Ik heb het nog niet geprobeert maar ga het wel binnen kort doen.

    Groet,

    John

  • mario

    hai john.

    ik heb ze nu ingespoten met opentandwielkastvet van kroon en het scheelt inderdaad in het veergedrag hoor is een stuk minder stug.

    het spul is waterbestendig en makkelijk aan te brengen gewoon spuitbus

    groet mario

  • janzzen

    de oude nekaf jeeps hebben speciaal hiervoor geulen in de bladveren zitten, gewoon een uitholling dus. regelmatig vol olie laten lopen ….. ( staat ook in de 1e en 2e echelons ondehoudskaarten) als je vaak het terrein induikt zou ik ze droog laten maar als je sporadisch terrein rijd scheelt het inderdaad veel in het comfort.

    Ikzelf gebruik kettingvet uit een spuitbus voor de motor, blijft lang zitten en smeert als een gek, spoelt niet weg in de regen maar houd inderdaad wel wat vuil vast, daarom spaarzaam gebruiken.

    janzzen

  • Aad Koene

    John en anderen,

    dit blijft altijd een discussie op het scherp van de snede.

    Olie of ander smeermiddel geeft inderdaad een beter en soepeler veergedrag (de veerbladen “plakken” niet meer maar glijden soepel over elkaar heen).

    Echter de andere kant van de medaille is dat vet cq olie vuil vasthoud wat weer een hogere slijtage met zich mee brengt.

    In de praktijk komt het neer op het feit dat we doorrijden met veerpakketten die eigenlijk allang versleten zijn (in de meeste gevallen van oude Series).

    De veren zijn dan al stug geworden en vaak al aangetast door roest en ontbinding.

    Tijdelijke hulpmiddelen als vet en olie geven een verlichting in het veergedrag maar ook een hogere slijtage.

    Uiteindelijk doen we na verloop van tijd wat we al veel eerder hadden moeten doen: de veren vervangen.

    Aad Koene,

    LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

    LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

  • J. van Leeuwen

    Het zal inderdaad altijd een discussie punt blijven.

    Voornaamste reden ,wij zitten in de modder.

    Smeren van bladveren was vroeger heel normaal.

    Begin 60-er jaren werd de jaguar MK 2 standaart gelevert{ in England} met leren hoezen om de {halve} bladveren in te pakken na het invetten.

    Johan

  • Ron

    je veren kunnen er van breken omdat de veer weg word vergroot maar dat geeft niet ik heb er nog stapels .

  • Aad Koene

    Ben jij niet een beetje te vroeg wakker?

    Aad Koene,

    LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

    LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

  • Thijmen

    Bladveren moet je helemaal niet invetten. De meerdere lagen hebben bij het door buigen een bepaalde weerstand op elkaar waar door ze elkaar helpen bij het dragen van een last. Ook hebben ze dan een schok dempende werking. Als men de bladen invet vervalt dit alles en kunnen de bladen vervormen bij een hoge piek belasting.