Softtop ? Hardtop ?

  • Oscar

    Beste mensen,

    Ik zoek een oudere Landrover voor dagelijks gebruik. Vanaf ongeveer 1970 tot 1985 of zo. Hoeft niet perse wegenbelastingvrij. Ik moet er zowiezo 60 km per dag mee rijden (woon/werk) Comfort is niet zo belangerijk, maar een achterbank (ivm kinderstoel) wel. Het liefst wil ik open kunnen rijden. Heeft een auto met hardtop altijd een verwijderbaar dak ? Is de bestuurderscabine dan ook open ? Of alleen de achterkant ? Betekend een hardtop dat er altijd een softtop op kan ? En andersom ? Zijn er nog voor- of nadelen aan een korte of lange versie, ervan uitgaande dat de wagen een soort van stationwagen-alternatief moet worden ?

    Mijn budget is vrij laag: max 5000 Euro. Kan iemand mij een tip geven ?

    Vriendelijk dank !

    Oscar van Roemburg

    Zierikzee

  • henk

    www.marktplaats.nl of www.lrch.nl zijn goede beginpunten

  • Jan Dirk

    In de jaren zeventig maakte Land-Rover reclame: Land-Rover. Het meest veelzijdige voertuig ter werteld. Lange en korte uitvoering, benzine of diesel en 27 verschillende typen. Om antwoord op je vraag te geven: Als je het hebt over een zg. Series Land-Rover, gemaakt van 1948 tot ca. 1983, dan is er dus zeer veel mogelijk. Een hardtop is zonder problemen te verwijderen. De bestuurderscabine is dan open. Wil je dat niet, dan moet je op zoek naar een “cab”. Voorste gedeelte is dan dicht. Softtop is ook mogelijk, over de gehele lengte of alleen achter de cab. Ik heb er wel een plaatje van, maar ik heb geen idee hoe ik dat in mijn antwoord-bericht moet opnemen. En alles is vrij eenvoudig aan te passen en te veranderen. Alleen de douane, APK, RDW en andere lastposten zijn minder flexibel.

    Voor- en nadelen hangen af van wat je ermee wilt gaan doen. De korte versie is beter geschikt voor het echte terreinwerk. De lange versie rijdt wat comfortabeler, of beter: minder oncomfortabel en de extra ruimte kan erg plezierig zijn op safari/vakantie. In de lange uitvoering (hardtop) is het mogelijk achterin te slapen.

    Met vriendelijke groet,

    Jan Dirk

  • Berry Weijers

    Jan Dirk en evt. andere die plaatjes willen opnemen in hun bericht. Zie hiervoor de FAQ van dit prikbord:

    Succes,

    Berry Weijers

    beheerder

  • peter

    Jan Dirk heeft helemaal gelijk.

    Een oude landrover is geheel omtebouwen.

    Ik zelf heb een oude 109 27 jaar oud.

    In de zomer rij ik softtop en in de winter metaltop.

    Hellas moet dit ook zo daar ik in de winter gekeurd moet worden en op mijn kenteken staat gesloten inrichting.

    Dus eigenlijk mag ik in de zomer maanden niet softtop rijden.

    Maar ja wegenbelasting vrij dus ik zie wel als ik wordt aangehouden.

    Maak eens een praatje of kijk eens bij Ron Bolleboom.

    Groetjes Peter.

  • Oscar

    Hallo Jan,

    Bedoel je dat iedere hardtop Landrover uit bv de Serie3 dus gewoon losgehaald kan worden en vervolgens worden omgezet naar een cabrio of softtop ? Wat voor lange Landrover heb ik nodig om ook een achterbank te hebben voor de kinderstoel ?

    Welke motor adviseer je ? Ik zoek een Landrover die in principe vooral asfalt gaat rijden. En een lange Landrover lijkt me het meest ideaal. Zo'n tropendak is weer heel iets anders, toch ? Als ik open wil rijden moet ik du seen hardtop hebben. Is zo'n softtop een standaard accessoire ?

    Alvast bedankt voor je hulp

    Oscar

  • Jan Dirk

    Ja, dat bedoel ik. Het is aanpasbaar zoals je het wilt hebben. Naar je E-mail adres heb ik een plaatje gestuurd waar het allemaal opstaat. De tip van Berry was mij te omslachtig. (Bedankt overigens, Berry). De hardtop is vrij eenvoudig te (de)monteren. Deze zit met een aantal boutjes vast. En vervolgens kun je hem open laten, een softtop er opzetten, met of zonder ruitjes, een truck-cab voor alleen de voorste bank en ook dit weer met of zonder huif. Zie het plaatje.

    Dat kinderzitje wordt wat lastiger; niet voor de Land-Rover maar om nog te voldoen aan alle regels en voorschriften. Achterin een hardtop kunnen wel bankjes geplaatst, maar dan in de lengte van de auto. Volgens het kenteken moet het dan een personenwagen zijn. Of hier dan kinderzitjes op mogen, dat weet ik niet. Ik weet iets van Land-Rovers maar niets van voorschriften.

    In een stationwagon is standaard een tweede rij stoelen aanwezig. het kinderzitje kan dan geen probleem zijn. Alleen is dit type LR verder niet aan te passen.

    De motor:

    Series Land-Rovers zijn geleverd met benzinemotoren (4-, 6-cilinder) en een 4-cilinder dieselmotor. Een later type, de 110, was ook leverbaar met een 8-cilinder benzinemotor. Benzinemotoren maken aanzienlijk minder lawaai en hebben wat meer vermogen. Beide voordelen zijn vooral op het asfalt plezierig.

    Op langere ritten is het motorkabaal echt een probleem. Je moet denken aan zo'n 90dB. Dat wil zeggen dat je elkaar niet meer kunt verstaan en dat er bij regelmatige blootstelling aan dit geluidniveau kans is op blijvende gehoorbeschadiging. Er zijn kits in de handel om hier iets aan te doen en oordoppen kan ook. De vermogens bedragen resp. ca. 60 en 70 pk. Niet al te veel voor op de weg of in de bergen. Je komt overal maar niet al te vlug.

    Benzine-motoren zijn in aanschaf een stuk goedkoper, maar vragen meer onderhoud. Het verbruik van benzine motoren kan een probleem zijn. Benzine ongeveer 1:6, diesel 1:9. Gas is ook nog een optie, maar dan is de tank weer een nadeel. Er schijnen overigens tanks te zijn die tussen het chassis passen.

    En als dit je niet bevalt zijn er nog talloze conversies mogelijk.

    Tropendak,

    was standaard op de stationwagon, ook wel safari, en als optie verkrijgbaar op een hardtop. Een tropendak is een tweede plaat op het bestaande dak waartussen de rijwind voor verkoeling moet zorgen. Is in Nederland niet echt nodig, maar staat wel leuk.