109

  • Frank Korver

    Wie kan mij nu eens vertellen wat nu waar is of niet, is de 109 van defensie nu een slechte auto of zijn dat de bekende geruchten en wie kan me nu eens duidelijk vertellen hoe het met die banden maten zit. Ook daar hoor / lees je de meest rare verhalen over. We willen er een aanschaffen voor de hobby en zijn niet bang om te sleutelen, maar we willen eerst eens wat meningen horen, misschien is er iemand die ons daar bij kan helpen.

  • Jan Dirk

    Frank,

    De 109 van defensie is zeker geen slechte auto. Sterker nog: ik ben er bijna zeker van dat het heel moeilijk zal zijn om een LR van dezelfde leeftijd te vinden die even goed is onderhouden. Sommige zijn zo goed als nieuw, andere zijn behoorlijk gebruikt; maar altijd vakkundig onderhouden en zonder op de kosten te letten. Er is niet aan gerotzooid, geknoeid, gehobbied, etc. Het kan zijn dat ze lang buiten hebben gestaan en daar knapt geen enkele auto van op. Dit betekent bijvoorbeeld nieuwe koppelings- en remcilinders. Dit is echter te overzien. De lagen mos is een kwestie van schoonmaken. Zelf heb er vijf jaar geleden één bij de domeinen gekocht en rij er nog dagelijks in, tot dusver zonder enig probleem. (Dat wil zeggen 100.000 km!).

    Banden maten. Op een 109 hoort maar één maat: 7.50 x 16 in.

    Hierover verschillen de “geleerden” nogal van mening. Zelf ben ik enigszins bevooroordeeld; ik rij al Land-Rover sinds 1979, heb er momenteel drie en doe alle werkzaamheden zelf. Maar hier mijn mening:

    Zoals ik al zei 7.50 x 16 in. op een 109. De maat die er bij het leger op zit is echt te klein. Dit is dezelfde maat als op de Light-weight en misschien hebben ze dit om logistieke redenen gedaan. De kleine maat komt overeen met de oorspronkelijke maat van de 88 LR namelijk 6.00 x 16 in.

    De 7.50 x 16 in. is voor huidige begrippen een smalle en hoge band. Sommigen geven de voorkeur aan een wat stoerder uiterlijk en kiezen voor een veel bredere band. Smaken verschillen, maar in het terrein, en vooral modderig terrein, is dit een ramp. De wagen begint te drijven en je verliest alle grip. (Vooral heuvel af kan dit gevaarlijk zijn). De smallere band snijdt door de modder en vindt grip op de hardere onderlaag. Zo zijn er nog vele argumenten voor en tegen; het hangt er vooral vanaf wat je met je Land-Rover wilt gaan doen. Als je me dat laat weten heb ik wel een advies.

    Succes met de aanschaf.

  • Frank Korver

    Kijk dit is een mail waar ik wat mee kan. Wat betreft de aanschaf, we hebben de afgelopen tijden hier en daar wel wat rond lopen neusen. Inderdaad komen de defensie voertuigen het beste over. Wat willen we ermee gaan doen, tja dat is eigenlijk redelijk voor de handliggend terrein rijden ( niet te extreem, je moet het spul wel heel houden)) en voor de vakantie. We hebben de bekende Landrover experience basic cursus gedaan en zijn eigenlijk helemaal verkocht. Ik was zelf al langer gek van Landrover, maar ja de prijs nieuw voor mij onbereikbaar. In ieder bedankt voor je mailtje, word de keuze toch weer makkelijker. Inmiddels heb ik ook al een idee over prijzen van de Landy's bij de domeinen.

    groeten Frank

  • Jan Dirk

    Nog even over de banden:

    Met wat jullie van plan zijn adviseer ik een zogenaamde “all-terrain” band. hier kun je goed en vooral ook veilig! mee op de weg rijden en in het terrein doen deze banden het bijzonder goed.

    Een heel goede band is de AVON RANGEMASTER, verkrijgbaar in mijn favoriete maat 7.50R16.

    In dezelfde maat is er een perfecte band de Michelin XZY. Een ouderwets profiel (lijkt op de AVON RANGER), maar niet stuk te krijgen. Perfect voor safari's in Afrika en dat soort avonturen. Geschikt voor elke omstandigheid (nou ja, bijna), maar wel erg duur.

    Niet alle merken leveren echter deze maat. Ietsje groter is de maat 235/85 R16.

    Deze maat past op de standaard stalen velg van Land-Rover. Geen probleem zolang je hem niet handmatig hoeft te plakken/verwisselen want dat gaat echt niet. Standaard garage-uitrusting heeft er soms ook problemen mee. Je moet echt naar een bedrijf dat in vrachtauto-banden doet. Met vakantie kan dat wel eens lastig zijn.

    In deze maat zijn erg goed de Pirelli Scorpion A/T en de General Grabber AP.

    Wanneer je echt serieus de modder in wil moet je een aparte set banden kopen. Echte modder banden zijn niet geschikt voor op de weg. Ze slijten te hard en de remweg wordt te lang (gevaarlijk!). Een heel goede modder-band is de klassieke BF Goodrich Mud Terrain.

    Veel plezier!

  • Fred Kamphues

    Ik ben net terug van een reis door Australie met een Series 3.

    De standaardbandenmaat van 7.50x16 voldeed heel goed.

    Wij hebben Bridgestone Desert Duelers gebruikt (604 compound).

    De band doet het goed op zand (Simpson Desert) en redelijk in modder (Gibson Desert) en is ook goed bestand tegen de vele kilometers dirt road met scherpe stenen (zoals bijvoorbeeld de Birdsville track and Great Central Road).

    Succes met het vinden van een goede Series 3. Wij hebben er met plezier in gereisd (en geslapen).

    Foto's binnenkort op: www.millhouse.nl/australia2002.html

    Met vriendelijke groeten,

    Fred Kamphues

  • aad

    Schitterende foto`s !!!!!!!!!!

    geweldig