Lightweight met defender chassis?

  • Joost

    Is er misschien iemand hier die weet of het theoretisch mogelijk is om het chassis van een Defender te gebruiken voor de vervanging van een rot lightweight chassis? Ik weet dat het chassis van een Defender 90 inch is, en die van de lightweight maar 88, maar zijn er nog meer (ernstige) problemen die opgelost moeten worden?

    Ik vraag het maar even omdat het chassis van de lightweight die ik op het oog heb echt aan vervanging toe is, en het me wel een interessant project leek.

    Greetz,

    Joost

  • Berry Weijers

    Joost,

    Alles is mogelijk. Er zijn veel hybride Land Rovers gebouwd waarbij chassis ingekort of juist verlengd werden. In Engeland rijden veel rally Series rond die opgebouwd zijn op een Range Rover chassis.

    Bedenk wel dat dit alles ontzettend veel tijd en mogelijk ook geld gaat kosten. In ieder geval zal je kontakt op moeten nemen met de RDW. Mogelijk dat er hoge keuringskosten zijn verbonden aan dit nieuwe ‘model’ wagen wat je gaat maken.

    Als je vrij simpel een chassiswissel wilt uitvoeren kan je volgens mij het beste goedkoop een goed 2e hands LW chassis kopen bij bijv. . Bij de aanbiedingen staan deze voor €225,- te koop.

    Dit chassis kan je dan aanpassen aan je eigen wensen bijv. extra sleep/hi-jack punten of een bevestiging voor een lier. Als je chassis is zoals je hem wilt hebben dan laat je hem galvaniseren en poedercoaten. Op die manier heb je een chassis dat nooit meer van je af gaat.

    Maak eens een kostenplaatje en informeer dan ook eens bij bijv. Vis in Scheveningen wat een nieuw gegalvaniseerd LW chassis kost. O.a. voordat je gaat galvaniseren eerst natuurlijk je chassisnr. overslaan. Tegen betaling kan dit ook door de RDW gedaan worden.

    Groeten,

    Berry Weijers

    beheerder

  • Joost

    Berry,

    Bedankt voor het replyen op m'n oproep.

    Waar het me om ging zijn de coil over shocks, want die zijn in zwaar terrein

    veel beter dan de normale bladveren. Weet jij misschien ook of het mogelijk

    is om op een of andere manier coil overs te monteren op een lightweight

    zonder het hele chassis te moeten vervangen door een veel duurder exemplaar?

    Met vriendelijke groet,

    Joost

  • Berry Weijers

    Joost,

    Ik kan je geen kant en klare beschrijving geven van het ombouwen van een LW naar schroefveren. Mogelijk heb je wel wat aan onderstaande links:

    http://www.landroverclub.net/Club/HTML/SuspensionsMods.htm

    http://www.yican.com.au/ADR/TechADR.html

    Meer informatie is ongetwijfeld op internet te vinden. Je moet zoeken of Leaf en Coil springs.

    Je zal alle benodigde onderdelen bij elkaar moeten zoeken. Schroefveer bevestigingen (de platen waar je veer invalt) voor op je chassis zijn los verkrijgbaar. Deze heb ik wel eens zien liggen op de onderdelenmarkt van Billings (UK). Het waren platen voor een 90 chassis maar ongetwijfeld kan je dit ook op maat maken voor een LW.

    Bedenk je wel dat je een nieuw type voertuig aan het maken bent. Als ik jouw was zou ik dan ook eerst contact opnemen met de RDW. Dit om te voorkomen dat bijv. bij een APK je wagen wordt afgekeurd.

    Groeten,

    Berry Weijers

    beheerder

  • henk

    Kijk eens op: http://www.designa-chassis.co.uk/pages/chassis/88coil.shtml