dringende vraag; flexplate gebroken?

  • eduard

    Hallo Techneuten,

    Mijn 110 heeft een gereviseerde 3.9 en een nieuwe 4hp22 en koppelomvormer van ashcroft.

    Vorige week de nieuwe automaat gemonteerd, flexplate op de juiste manier op de koppelomvormer (ringetjes had ik eerst achter de kop van de bouten, maar nu tussen flexplate en koppelomvormer).

    Nu voel ik bij stationair draaien een vibratie/trilling in de aandrijflijn, bij rijden neemt dit toe.

    Bij koude motor stationair geen vreemde geluiden, bij warme motor stationair een ratelend geluid, ook als er met de auto nog niet is gereden en de automaat dus nog koud is.Dit geluid is erger als je een dotje gas geeft en de motor terug zakt naar stationair.

    Het geluid komt uit de bell housing, de flexplate lijkt ok als ik door het luikje kijk en ik heb de onderplaat van de bell housing er af gehaald om de flexplate tov de koppelomvormer een kwart slag te draaien.

    Heeft niets geholpen, de trilling heb ik trouwens sinds de 3.9 is gereviseerd en er nog de oude automaat achter zat, deze combinatie komt van een RR classic waar ik een tijdje mee heb gereden en destijds geen enkel probleem.

    Nu is mijn vraag, kan een flexplate deze klachten veroorzaken, ik zie echter geen scheuren, mogelijk achter de ring waarmee de plate op de starterkrans zit.

    Alle input is meer dan welkom, ben het goed zat en wil rijden!

  • huibencarin@gmail.com

    Hoi Eduard,

    Het zit je niet mee !

    Moet je een automaatbak niet uit shimmen ?

    Ben wat automaten betreft een redelijke leek maar er staat me wat van bij.

    Groeten Huib

  • eduard

    Weet alleen dat de ringen dus tussen de flexplate en de koppelomvormer horen te zitten ipv op de bout.

    Zonder de ringen is er ongeveer 3mm ruimte tussen plate en koppelomvormer.

  • Aluhok

    Er zijn wel degelijk shimplaatjes nodig wanneer de maten niet kloppen. Eerst de converter in de bak steken en dan meten ofcdeze er diep genoeg in zit. Vervolgens moet je de maat tussen blok en flexplate meten in gemonteerde toestand.

    Dan kun je bepalen welke shimplaatjes je nodige hebt om de flexplate de juiste bewegingsvrijheid te geven.

    Wanneer je meer wil weten kan ik de maten en details geven.

    De shimplaat zit tussen de krukasadapter en de starterkrans/flexplate.

    Gr. Michel

  • eduard

    Hallo Michel,

    Begrijp je uitleg, maar…………

    Destijds heb ik een RR 3.9 met 4 hp22 als complete set uitgebouwd, de v8 gereviseerd en het spul weer aan elkaar geschroefd, de enige fout destijds was dat ik de vulringen tussen de flexplate en koppelomvormer aanzag voor ringen die op de bouten hoorden.

    Ik heb nergens een shimplaat oid gezien, de nieuwe automaat met koppelomvormer is voor een 3.9. Dus heb ik alles (net als de vorige keer) weer aan elkaar geschroefd, wederom met de ringen niet op de juiste plaats, daar kwam ik vanmiddag pas achter, heb de vulringen op de juiste plaats gemonteerd, maar het euvel is nog hetzelfde, nu denk ik dat door deze slimme aktie de flexplate dusdaig op zijn donder heeft gehad dat hij gebroken is, de vulringen nu op de juiste plaats is mostert na de maaltijd dan.

    Ik zie aan de flexplate verder geen schade, wat ik zo zie op diverse engelse fora lees is dat de flexplate vaak breekt achter de ring waarmee die op dat dikke blok zit (tegen de starterkrans).

  • Bert van Halen

    Eduard,

    Wellicht een interessant linkje hier Zf4hp22

    Wellicht helpt dit je.

    Groet,

    Bert.

  • eduard

    Dank voor je info bert, vooral dat vibreren is herkenbaar.

  • cahcnahl

    slope unblocked game is the ultimate running game that will challenge your abilities. Accelerate down a randomized slope. The quicker the ball moves, the further you go.

    sfgfdgg